måndag 7 november 2011

Hilma af Klint – frälsta!

Vi träffade Medeia Ekner, konstpedagog på Borås Konstmuseum i veckan. Medeia tog oss på en rundtur i Hilma af Klint spännande och spirituella värld, en berättelse som tar vid alldeles i början av Hilmas konstnärskap, en värld i urkaos.

De första målningarna vi får se är för oss ett kaos av gult, blått, grönt och mystiska tecken. Medeia hjälper oss att förstå och se målningarna ur Himlas perspektiv. Gult står för manligt, blått står för kvinnligt och vitt står för andlighet, grönt är föreningen av manligt och kvinnligt. Alla tecken och bokstäver har betydelse och mening. Målningarna illustrerar ett tidsperspektiv från jordens begynnelse till framtiden, en framtid vi ännu inte sett.




Vi får veta att Himla af Klint föddes 1862. Hon utbildades vid Konstakademin i Stockholm men ingen hade förväntningen på att hon skulle vidareutveckla sitt konstnärskap eftersom hon var kvinna. Hon var också en av de första kvinnliga studenterna på Konstakademin.

Hilma var väldigt spirituell och startade tillsammans med fyra väninnor en grupp som kallades ”De Fem”. De diskuterade religion, filosofi, hade seanser och kontakt med andar. Gruppen De fem träffades kontinuerligt i ca 10 års tid och allt protokollfördes noggrant. Över 4 000 sidor finns i dag att läsa om deras möten. Hilma fick under denna tid uppdrag från de ”högre andarna” om vad hon skulle måla. Detta är i dag ett resultat av totalt 1 200 bilder.

De högre andarna meddelade även att Hilma inte skulle visa sina verk under rådande tid eftersom världen inte var redo för dom, hon skulle bli känd först efter sin död. Vad Hilma af Klint inte visste då var att hon skulle komma att bli känd som västvärldens konsthistorias första abstrakta konstnär i samband med en utställning i Los Angelse 1986.

Vi tar oss vidare in på museet. Medeia visar oss senare verk av Hilma af Klint som är mer symboliska och konkreta, dessa målningar fick Hilma i uppdrag av andarna att göra först efter att hon klarat av att slutföra sin serier om urkaos. Målningarna är fortfarande fulla av symbolisk mening, det blå, gula och vita färgerna.


Kärlek och hur människans utveckling mot andlighet ska ske är fortfarande central. Hilma visar på hur liten del av våra liv som utspelar sig på jorden och hur stor del av våra liv som utspelar sig efter vår död. Reinkarnation är också central, en evig livscykel. Mycket av vad Hilma visar på är sådant vi människor inte direkt kan se, vi måste vilja se.




En som har fascinerats av Hilma af Klint är den nutida fotografen Adam Fuss, något som speglar sig inom hans fotografiska tekniker. Adam arbetar i serier och berättar en historia i många olika former och ställer ut tillsammans med Hilma af Klint på Borås Konstmuseum.

Medeia visar oss in till avdelningen med Adams verk. Det vi först ser är 5 stycken svarta ramar med en kolsvart bakgrund. Och det är verkligen allt vi ser. Medeia menar att man måste anstränga sig och vilja se för att upptäcka det osynliga. Vi tittar och tittar och tittar, från olika vinklar, från toppen av våra tår men tavlorna förblir svarta. Men så efter en stund, efter mycket vilja och ansträngning så ser vi plötsligt något…


Text och Foto: Ann Lilja och Frida Nilsson

Missa inte att besöka denna unika utställning av Hilma af Klint och Adam Fuss. Gå en guidad tur, det ger så mycket mer av historien än vad målningarna kan berätta.


Hilma af Klint och Adam Fuss
Borås Konstmuseum
Pågår fram till 8 januari 2012
Fasta guidade visningar torsdagar kl 18.00 och söndagar kl 14.00
Pris: 40 kr, 20 kr studerande och under 25 år gratis

Öppettider
Tisdag och torsdag kl 11.00-20.00
Onsdag, fredag-söndag kl 11.00-17.00
(måndag stängt)

UPPDATERAT: Göteborgs Posten recenserar utställningen här.

Löpande och uppdaterad information om vad som händer i Borås på boras.com och på facebook. De flesta foton vi publicerar är licensierade under Creative Commons-licens (CC-BY-SA) vilket innebär att du kan använda bilderna förhållandevis fritt så länge du hänvisar till källan. Du hittar våra bilder på Flickr där du också kan läsa mer om reglerna för användning av bilderna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar