söndag 8 januari 2012

Jul, jul, strålande jul


Vi välkomnar gästbloggare nummer två, Karin Eriksson (@karinkomet) som bloggar om sitt julfirande i Borås.

Jaha, nu är det hemvändarhelgen med stort H. Alla reser från Sveriges hörn för julafton står för dörren och min resa börjar mot Borås. Jag är uppväxt i Borås men flyttade för cirka 10 år sedan men varje jul så kommer jag hem. Ja, hem säger jag om Borås och det säger jag även när jag åker till Stockholm. Jag tror att man kan ha flera hem, för ett hem är där man känner sig trygg.

Min familj tillhör nog inte den mest vanliga “Eriksson”-familjen. När vi träffas så är det mycket musik och sång. När jag berättar för mina vänner hur min julafton brukar se ut så säger de att “Jag skulle aldrig våga att öppna munnen och försöka sjunga med”. Hur ser min julafton ut då? Jo, julaftonen börjar vid lunch med julbord hemma hos min bror och hans familj med fru och barn. Det är också massa andra släktingar så totalt är vi 22 personer plus en hund. De flesta spelar eller sjunger så man vet aldrig när det blir en spontan konsert. Helt plötsligt så kanske någon börjar spela Jul jul strålande jul och genast fyller alla i flerstämmigt.

Foto: Karin Eriksson
Doften från den goda maten sprider sig i rummet och pappa börjar spela piano. Då det är dags att ta julmat. Tallrik ett, tallrik två, ja mat i överflöd men det hör ju till att svulla i julmat. Hemlagad skinka, syrliga sillen, tjocka prinskorvar. Tror jag spricker! 

Foto: Karin Eriksson
För att fördriva tiden lite och smälta maten så tar vi en promenad. Det är jag och småtjejerna, den ena klädd i luciaklänning, och vi sjunger julsånger hela vägen. Lagom som vi kommer vi hem börjar Kalle och hans vänner. Alla barnen kryper upp i soffan framför TV:n och där myser jag med två ungar i knät. När Kalle är på TV så stannar Sverige för en stund. 

Foto: Karin Eriksson
Julklappsutdelning - barnens höjdpunkt! Som vid varje år svämmar julklapparna över så de får ligga i en korg istället för under granen. Papper, presentsnören, kartonger, hårda, mjuka, pengar i kuvert, messmör, böcker och en get. Lyckan är total!

Sen går luften ur... och vad gör vi då? Jo, vi äter lite till.


Efter en lång, härlig afton så avslutas allt med en midnattsmässa i kyrkan där min bror och hans fru tillsammans med några vänner sjunger så vackert. Fridfullt och änglalikt.

Så här är det att fira jul med familjen Eriksson. Hur firade du jul?

Text och foto Karin Eriksson







Om Karin:
Namn: Karin Eriksson
Twitter: @karinkomet
Yrke: Sociala Medieransvarig/Kommunikatör på Svanen (Svanenmärkt) 
samt Media center Manager på DN Galan




----------------------------------------------------------------------------------------------------- 
Löpande och uppdaterad information om vad som händer i Borås på boras.com och på facebook. De flesta foton vi publicerar är licensierade under Creative Commons-licens (CC-BY-SA) vilket innebär att du kan använda bilderna förhållandevis fritt så länge du hänvisar till källan. Du hittar våra bilder på Flickr där du också kan läsa mer om reglerna för användning av bilderna.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar