lördag 25 februari 2012

Sång och lek för barn på Stadsbiblioteket

Sångstund för barn på Stadsbiblioteket
Det är fredag, en alldeles fantastiskt strålande och solig fredag. Fåglarna kvittrar och det känns som om våren är på gång! På fredagar är dottern och jag lediga från dagis och jobb. Kanske är det vädret som gör att jag instinktivt känner att vi idag måste hitta på något roligt! Ja, något som är roligt för min 1,5-åriga dotter och inte bara för mamman.


Sångstund med Dan Lind. Foto: Stadsbiblioteket
Funderar en stund och kommer på att det är ju på fredagar det är sångstund på stadsbiblioteket! Ja, dit måste vi bege oss! Med stor förväntan (i alla fall från min sida) åker vi dit. Väl där kryllar det av vagnar, kläder, skor, vuxna och barn i alla åldrar. Det tar en stund att lokalisera oss i det organiserade kaos som brukar infinna sig när det handlar om aktiviteter där barn är inblandade. Vi sätter oss i ringen på golvet, på långa underlägg och väntar på att sången ska börja. Dottern tittar fascinerat på alla andra barn som springer och kryper omkring oss, det tar en stund för henne att sortera alla intryck innan hon är redo att lämna mitt knä och sitta bredvid. Dan Lind som brukar vara ledare för sångstunden är bortrest och istället leder Sofia Löwenmark oss i sången, med gitarr och trumma. 

Så börjar sångstunden, med varierande intresse från alla barn, en del är framme hos Sofia och vill hjälpa henne spela på gitarren, andra sitter blick stilla som min dotter och bara tittar. Vi sjunger allt från Krokodilen i bilen till en ny rockig version av Imse Vimse Spindel. Alldeles för snabbt tar det slut och vi sjunger sista sången. Antagligen alldeles för snabbt för mig som vuxen, för barnen verkar jättenöjda och glada! En del har med sig fika och andra gör som jag och dottern, tar oss till barnboksavdelningen och botaniserar bland böckerna, gosedjuren, bondgården, papper och pennor! Vi har svårt att slita oss! Men till slut tittar dottern på mig och säger krävande MAT, jag tittar på klockan och inser att vi missat vår lunch med bred marginal. Vilken tur att det finns en nyöppnad restaurang i Kulturhuset, där får vi oss en bit mat som vi båda gillar. Glada och nöjda sätter vi oss i bilen för färd hemåt. Behöver jag säga att dottern stensover innan vi hinner lämna parkeringen?

Sångstund med Dan Lind
För alla barn.
Fredagar kl 10.15 & 10.45. Ingen föranmälan!

Stadsbiblioteket har ett stort utbud av sångstunder, sagostunder med mera för både barn och ungdomar. Du kan också hitta hela barn- och ungdomskulturprogrammet i Borås på webben.

Text: Ann Lilja


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 
Löpande och uppdaterad information om vad som händer i Borås på boras.com och på facebook. De flesta foton vi publicerar är licensierade under Creative Commons-licens (CC-BY-SA) vilket innebär att du kan använda bilderna förhållandevis fritt så länge du hänvisar till källan. Du hittar våra bilder på Flickr där du också kan läsa mer om reglerna för användning av bilderna.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



Kontakt barnboksavdelningen: 033-35 76 30

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar