måndag 16 april 2012

Segelflyg över Borås - som Maja Karlsson

Vi tycker det är otroligt kul att få med gästbloggare. Den här gången är det Maja Karlsson som berättar om segelflyg och känslan av att sväva i det blå ovan Borås.

Tänk dig själv att vara ett par tusen meter över Borås, höra vindbruset, känna lugnet, spänningen och veta att det bara är du och naturen. Tänk dig att flyga som en fågel i det blå, tänk dig att Segelflyga. Detta låter kanske klyshigt, men att segelflyga är en underbar frihetskänsla. ”Att flyga som en fågel är för de flesta en unik upplevelse, men för en segelflygare är det endast en vanlig flygtur.” Men för mig är segelflyg så mycket mer, för mig är segelflyg vad föreningslivet egentligen innebär ”Gemenskap”. För vem kommer till fotbolls planen för att endast spela fotboll? Inte speciellt många. Det är sporten som har samlat oss, men det är kompisarna man ser fram emot att träffa.

Jag började segelflyga för två år sedan, men flyget har alltid funnits i mitt liv då jag har en flygande släkt. Dock hade jag inget intresse av att åka till flygfältet som liten. Där fanns bara flygplan och ”gubbar” enligt mig. Men vinden vände och jag påbörjade utbildningen för att ta mitt certifikat och idag är jag certinnehavare.

Intresset under utbildningen växte och blev bara större och större. Främst för att jag trivdes så bra på klubben. Vi är ett stort antal ungdomar, också ett antal ”gubbar”, men det ser jag idag som en fördel. Det är den blandade åldersgruppen som utgör den trevliga stämningen, vi lär alla ifrån varandra. Förutom den underbara frihetskänslan som segelflyg medför skulle jag påstå att det är den blandade åldersgruppen som gör sporten unik. Att en femtonåring och en sextioåring sportar med varandra och under samma villkor tror jag tyvärr inte är så vanligt, vilket är synd.

Det är viktigt att inte göra skillnad på ålder, det gör inte segelflyget.

Att jag som 15 åring skulle skickas upp ensam i det blå kan tyckas konstigt, jag som ännu inte ens fått börja övningsköra med bil. Segelflyg är något de allra flesta kan lära sig, precis som bilkörning. Efter ett antal teorikurser och efter mycket övning i luften var jag redo.


Jag kommer ihåg denna flygning mycket väl och det är en händelse som jag aldrig kommer att glömma. Att sitta själv i flygmaskinen och veta att det är bara du och naturen, gjorde mig självklart nervös. Samtidigt var det en känsla av frihet, man klarar mer än vad man tror.

Det är kort sagt den fantastiska frihetskänslan i luften, men framförallt den underbara gemenskapen på marken som får mig att komma till klubben. Jag är inte någon duktig flygmekaniker, men jag kan bidra ändå och lära mig. I en förening finns något för alla. Det finns något för dig som vill engagera dig eller för dig som bara vill umgås och för dig som vill meka.

Vill du också flyga som en fågel? Kom då till Borås segelflygklubbsSpaka själv dag” den 5 Maj.

Hoppas vi ses

// Maja Karlsson

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Löpande och uppdaterad information om vad som händer i Borås på boras.com och på facebook. De flesta foton vi publicerar är licensierade under Creative Commons-licens (CC-BY-SA) vilket innebär att du kan använda bilderna förhållandevis fritt så länge du hänvisar till källan. Du hittar våra bilder på Flickr där du också kan läsa mer om reglerna för användning av bilderna.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

2 kommentarer:

  1. Vad bra du skriver Maja, nästan så jag blir lite sugen på att komma upp och testa... ;)

    SvaraRadera
  2. Tack Camilla, kul att höra! Det tycker jag absolut att du ska göra, vi får höras om detta;)

    SvaraRadera