måndag 11 juni 2012

Frispel i Ramnaparken


Det var en helt vanlig tisdagsmorgon när jag var ute och gick med hunden som jag promenerade in i Ramnaparken. Plötsligt fastnade min blick på något som hängde mellan träden. Det var en stor gråsilvrig människogestalt med svarta vingar. Efter att ha tittat på den en stund fortsatte jag att gå. Jag kom inte så många meter innan jag upptäckte en apa som hängde i ett träd, några gestalter i ett träd, textilier i vinden och även konst på de gamla röda husbyggnaderna i parken.

Den annars så raka, snabba promenaden genom parken tog betydligt längre tid än vanligt, men när man fångas av något intressant och sevärt så har det mindre betydelse att man just den morgonen inte hann äta frukost.

Frispel är en utställning i Ramnaparken, gjord av ”Konstliv Sjuhärad”. De påstår att de har tagit Ramnaparken i besittning och det vill jag nog hålla med om då man inte kan gå obemärkt förbi. Utställningen kan man se hela sommaren ända fram till 26 Augusti. Då den är utomhus kan den ses alla tider på dygnet.

Jag rekommenderar varmt ett besök och ett tips kan vara att samtidigt ta med en picknickkorg och njuta en stund i det gröna gräset eller bland de frodiga träden. Passa även på att göra ett besök på Borås Museum och friluftsmuséet som just nu har, förutom sitt permanenta utbud, en utställning som heter ”Skålaknallens spår – snibbaskålar, dryckesbollar och svarväsker”. (Öppet 1/4 – 30/9: tisdag – söndag 11.00 – 17.00).

Text: Helen Erlandsson

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 
Löpande och uppdaterad information om vad som händer i Borås på boras.com och på facebook. De flesta foton vi publicerar är licensierade under Creative Commons-licens (CC-BY-SA) vilket innebär att du kan använda bilderna förhållandevis fritt så länge du hänvisar till källan. Du hittar våra bilder på Flickr där du också kan läsa mer om reglerna för användning av bilderna.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

2 kommentarer:

  1. Tack för tipset Helen!

    SvaraRadera
  2. Det är helt ljuvligt vackert kring Ramnasjön, en oas nästan mitt i stan!
    Är ofta där och fotograferar, samt spelar in inspirationsvideos för att sedan visa på YouTube för de som inte kommer sig ut i vår vackra natur.
    -Tord Sand c",)

    SvaraRadera