onsdag 6 februari 2013

150 nyfikna förskolebarn och en veritabel djungel


150 nyfikna förskolebarn och en veritabel djungel utgör delar av de nya utställningarna på Abecita Konstmuseum som börjar i morgon (7 februari).

Den stora utställningshallen pryds av Helene Schmitz fantastiska verk, där hon på olika sätt återspeglar växter och växtlighet på ett synnerligen spännande sätt.

Så här skriver Helene själv om sin utställning: 
”I mina senaste projekt har jag arbetat med naturen som tema. Det som intresserat mig är de idéer och föreställningar som projiceras på naturen. Det finns en lång tradition i västerlandet där trädgården och naturen får representera något paradisiskt. Jag har intresserat mig för naturens mörkare sidor i mina senaste projekt, Sunken gardens, The Carnivores, och The Kudzu project.I februari 2010 gjorde jag en längre resa till Surinam i Sydamerika. Projektet handlar om en resa i en postkolonial tid som möter en persons dagbok från kolonialismens kanske mest intensiva sekel, sjuttonhundratalet.

Helene Schmitz
Sunken gardens är ett fotografiskt projekt som är en tolkning av en specifik plats, samtidigt som man kan betrakta det som en beskrivning av ett slags mardrömslikt tillstånd. Jag har idet här projektet fascinerats av hur naturen och kulturen, symboliserat av de bräckliga strukturer som bär upp fjärilsfarmen mitt i djungeln, vävs in i varandra.
The Carnivores är att projekt som påbörjades under 2008. Det är en fortsättning på mina tidigare arbeten med extrema närbilder på växter. Jag har blivit intresserad av de köttätande växterna då jag tycker att på ett spännande sätt ifrågasätter våra föreställningar om växterna som endast passiva och fridfulla.
Jag kommer också visa några bilder ur min senaste serie som fotograferades sommaren 2012. Jag har gjort en resa till Alabama och Georgia i USA. Där har jag gjort ett projekt om en invaderande växt, Kudzu. Växten har en mycket intressant historia och den kullkastar många av våra föreställningar om Naturen och växternas passiva varande.”

Små barn - stora bilder, barns perspektiv genom kameralinsen
Små barn - stora bilder, barns perspektiv
genom kameralinsen
I projektet Små barn, stora bilder ser vi omvärlden ur 150 nyfikna förskolebarns ögon. Under höst och vinter 2012 besökte lärarutbildaren Fredric Gieth och studenten Max Norin åtta förskoleavdelningar i Borås kommun. Här gav de barn i åldrarna 2–5 år chansen att fånga sin värld i bilder. Resultatet har blivit en utställning där vi bjuds med in i barnens värld och får se vad som fångar deras intressen, fascination och förundran.

Utställningen uppmärksammar även de etiska aspekterna av förskolans dokumentationsarbete eftersom barn äger rätt till både deltagande och inflytande, i enlighet med förskolans läroplan.

Ett fantastiskt samarbete som ger Abecita Konstmuseum rekordmånga debutfotografer vid en och samma utställning.

Två härliga utställningar som på ett skönt sätt återspeglar ytterligheterna av fotokonst. Missa inte ett besök på Abecita Konstmuseum i är ni ett gäng så passa på att boka en guidad visning - jag kan lova att besöket blir till en mycket större upplevelse när man får historik och bakgrund till utställningarna.

Ett annat hett tips är att haka på någon (eller helst alla så klart) av de fotokvällar som presenteras under våren. Abecita får besök av den tidigare pressfotografen Peter Claesson 21 mars, Karolina Henke som gick från reklam- och modefoto till arkitektur och byggnader den 25 april samt Borås egen streetphoto-mäster Mats Alfredsson den 15 maj.

Text & foto: Anders Kihl
Mer info på abecitakonst.se och självklart på deras facebooksida.













--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Löpande och uppdaterad information om vad som händer i Borås på boras.com och på facebook. De flesta foton vi publicerar är licensierade under Creative Commons-licens (CC-BY-SA) vilket innebär att du kan använda bilderna förhållandevis fritt så länge du hänvisar till källan. Du hittar våra bilder på Flickr där du också kan läsa mer om reglerna för användning av bilderna.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar