fredag 29 mars 2013

Gatufotot flyttar in på Abecita Konstmuseum

Vid vernissagen av Mats Alfredssons - Chicago Street Walk fick vi tillfälle att lyssna till tankarna kring gatufoto. Det unika med gatufoto är att man aldrig får fråga om lov, för så fort någon blir medveten om att man blir fotograferad så gör man sig till. Ja, alla har ett ”spegelutseende” där man tror att man är som bäst.

Så grundregeln med konstformen är att bilden måste vara oarrangerad, och för att lyckas med det måste man se det hända – innan det händer! När motivet upptäckter att hen blivit fotograferad, kan man prata med personen som just fångats i en händelse, och den vanligaste reaktionen är förvåning. Och eftersom Mats vanligaste svar på varför han tog bilden, är att ”- du är så jäkla fin” eller ”du verkar vara en sån intressant person”, så brukar de flesta bli både glada och uppmärksamma.

Får man fotografera utan tillåtelse?
Mot personens vilja skulle Mats aldrig använda bilden, det känns inte rätt för honom. Men rent juridiskt skulle han kunna göra det, för lagen om tryckfrihet och yttrandefrihet gör att en man får ta, publicera, använda bilder tagna i offentlig miljö, utan tillstånd från de som är på bilden, så länge den inte används i reklam och kommersiell användning. Mats ser det som en skyldighet att dokumentera nutiden, det är ju det här som i framtiden kommer att bli som de bilder som vi idag ser från 30- och 40 talet.

Utställningen
Utställningen, som är hans andra på Abecita Konstmuseum, innehåller bara bilder från Chicago. Hasse Persson, tidigare curator på Borås Konstmuseum, har decimerat bildmängden och sett till att den hänger ihop och har ett sammanhang. Mats gillar Chicago. Det är arkitekturen, floden som rinner genom staden, ”the loop” som sammanbinder staden några meter upp i luften, som skapar en tät sammansatt stad med många spännande miljöer.

Mats använder systemkamera, han vill att den syns så han inte blir smygfotograf, men utan teleobjektiv. Hans mål är att komma nära, riktigt nära. Han vill vara mitt i en händelse och fånga den. En av dessa är just bilden på vernissagekortet . Den är tagen i ”the loop” ett utmanande ställe att fotografera, eftersom man inte kan passera vidare utan man är kvar i sardinburken.

Text: Helena Alcenius
Framtiden
Ett bokprojekt ligger framför honom, först från Chicago och när han har kompletterat sin portfolio med bilder från London, blir det troligen bok nummer två. Annars är det utvecklingen och utmaningen att komma ännu närmare och ett ännu mer utvecklad bildsinne som det handlar om.

Utställning pågår till 1 november 2013.
- Mer om utställningen på abecitakonst.se
- Film om och med Mats

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar