måndag 8 april 2013

Från idé till verklighet - nu går KIDZMÄSSAN skarpt!

Borås första barn- och familjemässa närmar sig och nu är det inte ens en vecka kvar tills dess att dörrarna till Ryahallen slår upp. Det ska verkligen bli superkul!

Vi började lura på den här idéen för flera år sedan och jag var ju, får jag erkänna, relativt obekant inom det här området när vi drog igång projektet. Min erfarenhet av barn sträcker väll sig till något nervöst tillfälle när man fått hålla i en kompis nyfödda baby och roliga klipp på You Tube. Så jag tänkte lite tyst för mig själv att det här med barn kan väll inte vara så komplicerat - men ack vad fel jag hade. När vi började gräva i information, aktiviteter, utställare och produkter så öppnade sig en helt ny värld upp. Jösses vilka valmöjligheter det finns och vad viktigt det är att köpa rätt barnvagn, fixa alla försäkringar och inte minst laga sin egen barnmat av ekologiska, närodlade produkter ;) Samtidigt har jag sällan mött en bransch där de verksamma är mer engagerade och pålästa än inom barnbranschen. Det märks verkligen!

Efterfrågan är dessutom enorm. Jag kan numera, i alla fall något sånär, sätta mig in alla de saker som behöver ordnas och fixas med när du har en liten eller två, dessutom vill man ju gärna hitta roliga och pedagogiska aktiviteter för barnen. Därför kändes det ännu mer aktuellt att skapa en mötesplats för information, aktiviteter och handel. Så tillsammas med en rad samarbetspartners kan vi nu till helgen presentera Kidzmässan i Borås! Yay!

På mässan hittar man en uppsjö med aktiviteter så som målar- och pysselhörna, hoppborgar och studsmattor, bollhav och lekland, ansiktsmålning, fiskdamm, hinderbanor, trolleriskola, teaterhörna, träffa Bamse och apan Flammy med hans brandbil och mycket mer. Vill man ha fler upplevelser finns
det två scener med bland annat häftiga trollerishower, dans- och teateruppvisningar, modevisningar och sagostunder. För mamma och pappa finns föreläsningar, tester, information från Borås Stad och föreningslivet, kost- och träningstips. Hittar man inget att göra här så hittar man de nog inte någonstans. Plus i kanten är att alla barn går in gratis. :)

Det sätter också perspektiv på hur fint vi har det i Sverige och givetvis vill vi också på något sätt kunna bidra med något till några av de barn som har det svårt. Kidzmässan har därför ett samarbete med SOS Barnbyar och har på mässan en insamling till en barnby i Siem Riep, Kambodja. Förutom en insamling på nätet så går även intäkterna från lördagens auktion, alla lotterier, fiskdamm och insamling på plats till just denna barnby.

Text: Anna Larsson
Mer information om mässan, programpunkter, utställare och insamlingen hittar du på vår Facebooksida eller på kidzmassan.se.

Hoppas att vi ses i helgen! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar