tisdag 7 maj 2013

Vi testar Cykelleden Sjuhäradsrundan

"Livet är som att cykla. För att hålla balansen måste du fortsätta framåt."
Albert Einstein
Hösten 2010 genomförde Sjuhärds Kommunalförbund en förstudie för att se vilka utvecklingsmöjligheter som fanns för att binda samman de asfalterade gamla banvallarna mellan Borås-Ulrichehamn-Tranemo-Svenljunga-Borås.

2013 är leden verklighet och Cykelleden Sjuhäradsrundan väntar på att invigas och få sina första cykelgäster. En maj helg testcyklade representanter från de fyra kommunerna leden – drygt 14 mil i underbar natur och med möjlighet till många upplevelser.

Vi startade i Borås och tog cykellvägen ut mot Transåsjön och Kråkered för att strax efter Borås Golfklubb svänga in på Kindsbanan, den gamla banvallen som gick mellan Borås och Svenljunga och var en av Sveriges mest kortlivade järnvägar med sina 17 år i bruk (1885-1902) där sedan Borås – Alvesta konkurrerade ut den. Visserligen gick det tåg mellan Hillared och Svenljunga flera årtioenden efter.

Det är en fantastisk konstruktion, men handgrävd bank, som gör att man tittar ner på grantopparna när man cyklar den hårt packade grusvägen ned till Sandsjön. Där blev det kaffedopp – en skön paus efter två mil i sadeln.

Sedan rullade vi vidare ned till Sexdrega och vidare till Svenljunga. Banan är rak fin och med doft av myrmark

I Svenljunga, efter 3,8 mil stannade vi för lunch och påfyllnad av vattenflaskor.

Mellan Svenljunga och Tranemo går fortfarande en del av sträckan (ca 6 km) på icke lågtrafikerad väg, vill man undvika den så följer man skyltarna och en härligt backig resa över Ullasjö, för att sedan rulla ned i Ubbhult. Där ansluter man på "Pyttebanan", som järnvägen mellan Limmared och Falkenberg kallades.
 
Man kommer vackert in längs sjön i Tranemo, och hade inte vår guide väntat på oss, hade vi gärna besökt Tranemos mycket vackra åttakantiga kyrka, men vi trampade på och kom 15.30 – som planerat – till Limmared och Limmareds Glasbruks nya byggnad och museum, Glasets Hus.

Sommaren 2012 öppnade detta fantastiska museum, konferensanläggning, matställe och mötesplats. Imponerande över 20 000 besökare första året, ja hit kommer man gärna tillbaka. Vi fick en guidad tur med glasets historia, till stoltheten att i dag få vara Absolut Vodkas flaskleverantör med en ansenlig produktion av glas.

Sedan var det bara några hundra meter kvar till dagens måletapp. Limmareds Bed&brekfast, och med fullt fungerande bagagetransport fanns där våra väskor väntande, och skön dusch, ombyte och en trevlig middag som avslutades med rafflande biljardmatcher innan sängen väntade.
Frukostbuffén stod uppdukad och strax efter 9 var vi i sadeln igen. Det skall erkännas att det kändes lite att sätta sig på den. Men däremot ingen träningsvärk annars. Nu var målet Vegby och med Sämsjön på vår högra sida och vacker orörd lövskog, det gick så bra att vi hoppade över kaffestoppet i Vegby och rullande lätt sluttande nedför till Ulricehamn och denna del måste vi nog säga var den vackraste biten. Åsunden glittrade och vi passerade fina rastställen.

I Ulricehamn vill den lokala tidningen träffa oss, och vi hade gjort ett förmiddagspass på tre mil. Sedan steg vi på banan mellan Ulricehamn och Borås, den som redan iordningsställdes år 2001 som cykelbar led. 

Att bygga banan fick man beslut på 1912/1913 och den stod klar 1917. Den hette BUJ och döptes om till BsJJ Borås-Jönköpings Järnväg, då man 1928 hade lagt till sträckan. Ända till 1985 var järnvägen i bruk, då den lades ned för persontransport och ett år senare även för godstrafik.

Jag måste erkänna att det kändes lite motigt att läsa att den vanliga vägen är 3,5 mil, men cykelleden skulle vara 4,5 mil att cykla. Men den extra milen ger man många fina naturupplevelser.

Ja, efter drygt 14 trampande mil kan man sammanfatta att det är verkligen en led att utveckla. Man kan ta den på en dag om man är riktigt van cyklist, man kan dela upp i allt ifrån 2-4 dagar eller ta utvalda etapper av den. 

Invigning
Nu finns den och den 29 maj 2013 invigs Sjuhäradsrundan, av infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd, då det är Sveriges första nationellt skyltade regionala cykelled.

Text: Helena Alcenius
Vill du ha information/nyheter om cykelleden kan du registrera dig för nyhetsbrevet här.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar