tisdag 30 juli 2013

Torsdagens förband CITIZEN K gästbloggar #sommartorsdagarna

På torsdag står CITIZEN K som förband på Sommartorsdagarna® kl 19.00. Vi blev nyfikna på att veta mer och här får du så klart hela storyn. Hela kvällens program för denna veckan hittar du här, och allt som händer under kvällen följer du så klart på plats eller på twitter på taggen #sommartorsdagarna. Du kan naturligtvis även lyssna in dig på CITZEN K i förväg på Spotify.


CITIZEN K - GRUPPINFO
CITIZEN K - Foto: Anders Engström
Citizen K är från början ett slags blandning av en solist, ett projekt och en grupp, igångsatt av undertecknad. Efter många år av musicerande under mitt eget namn, Klas Qvist, började jag uppträda och spela in som Citizen K 2005. Peter Holmstedt, en kompis till mig hade börjat hjälpa till i lanseringsarbetet vid den här tiden och det var egentligen han som tyckte att jag borde ha ett artistnamn, något som jag uppfattade som töntigt. Jag har exempelvis i alla år gjort mig lustig över Joey Tempest och nu stod jag plötsligt där själv och behövde komma på en pseudonym. Inte allt för upplyftande.

Efter lite funderingar (och grymtande), gav jag honom ett enda förslag, det första vettiga jag kunde komma på, Citizen K, naturligtvis en variant av titeln på Orson Wells film från 1941, Citizen Kane, men också ett slags desperat försök att anknyta till mitt eget förnamn, K som i Klas.

Idag är jag relativt till freds med pseudonymen och den har bevisligen funkat. Även om namnet på en grupp eller en artist kan förefalla tvivelaktigt, så kan man komma runt problematiken genom att leverera så bra musik som möjligt, att alltid jobba på toppen av sin förmåga rent kreativt.

MEDLEMMAR
Bandet som spelar på Stora Torget nu på torsdag, består förutom av mig själv på sång och gitarr, av följande musiker: Mikael Carlsson på gitarr, Christer Rudmyr på gitarr, Tobias Walka på bas och stämsång, Kim Gunneriusson på trummor, Åke Strömberg på slagverk och Anders Nilsson på klaviatur.

Kim, Tobias och jag har jobbat mycket ihop tidigare, inte minst i studion. Tobias producerar ofta vid sidan av basspelet när jag spelar in. Micke är en helt ny bekantskap för mig. Han kom in i bandet via Walka. Åke, Christer och Anders var med i boråsbandet Bob Hopp på 80-talet. Vi har sprungit ihop på diverse spelningar både nu och då, men jag har inte haft nöjet att spela med någon av dem förrän nu. Det ska bli fantastiskt roligt. Att ha halva Bob Hopp med på scen vid en av mina spelningar är stort för mig. De tillhörde mina favori´tband här i stan.

MUSIKSTIL
Att försöka förklara vad för sorts musik Citizen K spelar, det är alltid lika svårt. Jag brukar säga att det hela bottnar i hur det lät mellan 1965 och 75, från Beatles Rubber Soul till 10CCs How Dare You. Kom och lyssna på torsdag och skaffa dig en egen uppfattning. Jag tror det här kan bli väldigt bra. Vi är sju pers på scen och det har svängt grymt mellan varven på repetitionerna.

DISKOGRAFI
Citizen K har hittills gjort ett fullängdsalbum, 2009 års Meet Citizen K - Somewhere Up North. En andra fullängdare är under produktion. Den här gången blir det en dubbel, förmodligen den sista dubbel-CDn som någon över huvudtaget gör i mänsklighetens historia. 2004 släppte jag CDn Carried Away, men det var under mitt egentliga namn, Klas Qvist.

Ett par EP i rent promotionsyfte har det också blivit. Om ni håller er framme nu på torsdag, så kanske ni kan lägga vantarna på den senaste, 2013 års King Of Second Thoughts. Vi ses på torget.

CITIZEN K

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar