måndag 26 augusti 2013

Ånglok trafikerar Borås-Herrljunga när järnvägens 150-års jubileum firas

Lördagen den 31 augusti blir det stort järnvägsfirande i Fristad och vi tog en pratstund med Ann-Britt Boman, ordförande i Fristads Hembygdsförening. Föreningen tog initiativ till firandet och bjöd in alla som ville vara med och nu är det alltså dags.

Vad är det egentligen som ska firas, Ann-Britt?
- Vi firar att det är 150 år sedan järnvägen Borås-Herrljunga invigdes. Den invigdes egentligen den 30 juli, men det var ingen lämplig tid att ordna ett firande. År 1988 var det stort 125-årsfirande i Fristad och järnvägsentusiasten Bertil Thulin kom ut med sin bok om Borås-Herrljunga järnväg. Många föreningar och organisationer samarbetade, precis som man gör nu med detta firande. Hembygdsföreningen uppmärksammades på att det nog var aktuellt med ett 150-årsfirande nu, och vi inbjöd till ett planeringsmöte i mars för alla som ville vara med. Sedan har det bara svällt! Vi använder tacksamt Framtid Fristads nätverk för kommunikation.

Järnvägen kom till på initiativ av bl a riksdagsmannen C.G. Rydin som ville ha en förbindelse med stambanan Göteborg-Stockholm. Vid den här tiden fanns bara ca 600 bankilometer järnväg i Sverige. Det var alltså ganska tidigt, som järnvägen kom till. År 1863 ägde den sista avrättningen rum på Vedens härads avrättningsplats på Galgbacken i Fristad, och bara någon månad senare tuffade det första ångtåget förbi nedanför backen.

Man kan åka ångtåg också denna lördag, men "snålsparrigt" är det väl inte längre?
- Landshövding E.J. Sparre som spelade en stor roll vid järnvägens tillkomst och ville kostnaderna nere, bl a genom att göra banan smalspårig. Borås Övre var ändstationen. När det kom flera järnvägar till Borås mot Varberg och Göteborg och en ny station kom till, blev situationen ohållbar och järnvägen fick normalspår 1897-1898.

Vad händer mer under dagen?
- Under jubileumsdagen kan man åka ångtåg hela dagen mellan Borås och Herrljunga. Tidtabell finns på hemsidan för Framtid Fristad.Första tåget går från Herrljunga 8.40 och kommer till Borås 10.30, går tillbaka och är i Herrljunga 11.50. Det vänder, går tillbaka till Borås och är i Herrljunga 15.45. Tåget står i Fristad mellan 13.35 och 15.15 och kl. 14.00 inviger kommunalrådet Ulf Olsson en speciell minnesplakett på Stationshuset.Därefter blir det en tredje tur från Herrljunga till Borås och åter 16.10 med ankomst till Herrljunga 19.45. Biljetterna gäller hela dagen och kostar 150 kr för vuxen, 75 kr för barn och 350 kr för familj, en grupp på max 2 vuxna och 3 barn. Biljetter kan köpas i förväg på turistbyrån i Borås och i Herrljunga, på Q8-macken i Fristad, Ekelunds, Kupan (Röda Korsets second hand), i Vänga kvarn, hos PRO i stationshuset och hos hembygdsföreningen (Ann-Britt Boman tel 26 19 21). Naturligtvis säljs också biljetter under jubileumsdagen.

I Stationsparken är det uppträdanden från scenen hela dagen. Staffan Yngvesson blåser revelj före morgonbönen 9.15. Stationen förlades ju till utkanten av Fristads Hed för ayy de indelta knektarna skulle kunna komma till sina övningar på regementsmötet under sommaren, så vi vill anknyta till det. Kl. 10.00 blir det sång och musik av Emilie och Gustav Wigforss samt Stefan Sandström. Så följer Zumba med Fristad GoIF, Jan-Ove Stappe med saxofonkvartett, Linedance och körsång. Kl 15.30 blir det musikkryss med Musikkryss, allsångskonsert med Henry Augustsson och Jan Hjalmarsson kl. 17.00 och helgmålsbön samt tapto kl 18.00

I stationshuset blir det utställningar om järnvägen förr och nu och PRO serverar kaffe och bakelse. I Missionskyrkan visar Leif Josefsson ett bildspel med gamla vykort och där finns Fristads Hembygdsförenings utställning om Fristad och en utställning om Fristadsungdomars resa till Auschwitz. Där serveras också lunch Utanför Missionskyrkan är det utställning med veteranbilar och bussar 14.00-17.00 och Räddningstjänsten i Fristad visar sin brandbil Där finns också ponnyridning med Tämta ridklubb.

I Stationsparken har Fristads Hembygdsförening tombola och tipspromenad. Där finns lokala odlare med försäljning och Röda Korsets Kupan har second hand-försäljning. Även andra informatörer finns med som t ex Fristads Folkhögskola, Civilförsvaret och Fristads Naturskyddsförening. På perrongen spelar Staffan Yngvesson trumpet och karamellgummor säljer karamellstrutar när tågen kommer. Det blir också medverkan av projektet Textrakt, ett konst- och textprojekt med någon form av installation vid Mollaryds station (tåget saktar ner) och texter som delas ut på tågen.

Fristads GoIF har samma dag hedendagen 8.00-14.00 med olika turneringar. Visst blir det FEST i FRISTAD. Säkert har jag glömt något.

Hur mycket finns kvar av det ursprungliga utmed järnvägen? Det lär ha funnits både stationshotell och linbana?
- Linbanan som fanns ca 1915-1925 har fått sin dokumentation på Vagnshistoriska museet i Komlösa hos Sten Björkman. Där finns en modell över hela linbanan från Lantmossen ner till stationen Han kommer också att ha en liten utställning i Missionskyrkan om linbanan och har ocks med sig någon gammal vagn från muséet.I Fristadsbygden 1997 finns en artikel om linbanan.

Ett par fundament från linbanan finns kvar och i Fristads Hembygdsförenings årsskrift 2013 finns bilder av fundamentet i Komlösa.

Stationshuset från 1901 finns ju kvar och nu har också den unika gamla stationsklockan kommit upp igen.(artikel av Ernst Evers i Fristadsbygden 1987)

Norr om Fristad finns banvaktsstugan i Längjum kvar i ganska ursprungligt skick. Det var ett rum i vardera ändan av huset och kök i mitten, så stugan var avsedd för två familjer. Man drog fram järnvägen genom den gamla kyrkogården vid Längjums kyrka så det var åtskilliga gamla ben och skallar som kom upp i dagen. Längjum var en egen socken, men Gustav Vasa drog in den på 1500-talet och kyrkan raserades.

Mitt emot stationen låg 1863 "Sumpera", en sankmark där ingen ville bo. C.P Pettersson från Komlösa köpte gården Sik och byggde efter järnvägens tillkomst Furulunds värdshus, sedermera Gästgivargården. Han var var gift tre gånger och fick sammanlagt 19 barn. Många av dessa blev handelsmän och kända personer i Fristad och uppfyllde Fristad , ibland tillsammans med Andersson-släkten som grundade Fristads Snickerifabrik. De finns kvar!

Där Gästgivargården låg, har nu Fribo sina lokaler. Där fanns en restaurang länge, men den har lagt ner.

Stigen från stationen mot Folkhögskolan finns kvar. Förbindelsen med Heden var ju en stor orsak till att stationen ligger där den ligger. Den bebyggelse som förut fanns låg ju där de gamla hembygdsstugorna ligger på allmänningen vid vägen mot Bredared söderut.

Så man beger sig till Fristad på lördag helt enkelt. Vad får man absolut inte missa?
- Missa inte att åka ångtåg och köp gärna biljett i förväg!

Missa inte heller allsångskonserten kl. 17.00 med Henry Augustsson och Jan Hjalmarsson!

Och titta på det gamla stationshuset. Det har kopts av Fribo, som hyr ut det till föreningar. Vi är så glada att det finns kvar. Dessutom finns det faktiskt tågpersonal där. Och de ska se ut som man gjorde 1863!

Tack för pratstunden och stort lycka till med firandet av den anrika järnvägen! Vill du se Borås Tidnings härliga film (à la På Spåret) från järnvägen, kan du göra det här. Hela programmet för dagen hittar du här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar