torsdag 8 augusti 2013

Vi testar EM i hundkapp

I dag inleddes kvalificeringsheaten/semifinalerna i EM i hundkapplöpning på Borås Greyhound Park. Borås fick hastigt ta över EM då den ursprungliga arrangören i Holland fått tekniska problem. 7HS Hundkapp som hade vana av EM-arrangemang från föregående år var inte sena att tacka ja när man fick frågan.

I går kickade så tävlingarna igång under högtidliga former med invigning av klubbens ordförande Uwe Mirsch tillsammans med Kommunstyrelsens ordförande Ulf Olsson. Jag ska villigt erkänna att det var rätt många år sedan jag var på banan, trots att jag faktiskt bor ganska nära. Väl på plats inser jag att jag har saknat det. Borås Greyhound Park är både vacker och välskött, här finns rejält tilltagna platser för publik såväl under bar himmel som under tak. Lekplats för barnen, servering med bra utbud och i princip självkostnadspriser samt en allmänt härlig atmosfär förstärker det positiva intrycket.

Kvällen inleds med några rena uppvisningslopp med raser som i alla fall jag inte är van att se på en en hundkapplöpningsbana. Två dundersköna lopp med Saluki och något som jag gissar är Afghanhundar svischar helt underbart fram på banan i lång päls, därefter kickar kvällens 12 riktiga lopp för kvalificering till EM-finalerna igång.

Loppen springs över olika distanser och tempot är högt. Mellan varje lopp är det ca 10 minuter, men tiden går rasande fort. Kort presentation av loppets deltagare, visning av hundarna, iväg till startboxarna och strax efter smäller det. Efter loppet en snabb rosettutdelning och eventuell banpreparering, sedan är det dags igen. Loppen i sig är så klart det mest fartfyllda, någon berättar att hundarna på elitnivå kommer upp i 85-90 km/h på raksträckorna.

Alla loppen som ingår i EM är spelbara på plats. Man kan spela på vinnare och en kombination av etta och två i loppet som jag inte riktigt förstår mig på. Ända fram till dess att grinden i startboxen går upp kan man lägga sina bud och man kan ha riktigt kul och vara med i spelet varje lopp för under en hundring. Insatserna som tillåts är mellan 5 kr och upp till 500. Oddsen är ganska låga på de flesta hundar, men det spelar mig mindre roll, jag sätter mina småpengar och är mest ute efter spänningen. Kronorna jag förlorar eller vinner i respektive lopp är av underordnad betydelse.
Text: Anders Kihl

När mörkret börjar sänka sig över banan tänds strålkastare kring hela arenan och den stora banan får en alldeles särskild inramning, i banans mitt ryms en mindre sjö och hela anläggningen är både imponerande och vacker. Ljudet är otroligt bra, man hör varje ord från speakern och hela organisationen är väldigt vältrimmad, inga tekniska problem eller fördröjningar i Borås inte.

Tävlingarna fortsätter idag 8 augusti och sedan med finaler i helgen 10-11 augusti. Jag kan varmt rekommendera ett besök och som grädde på moset kan jag meddela att det är fri entré, fri parkering och du kan köpa kaffe och bulle för en tjugolapp - bara en sån sak.

4 kommentarer:

  1. Hej
    Tack för denna fina artikel om oss.
    Med vänlig hälsning Harry Hultman 7HS

    SvaraRadera
  2. Tummen upp för detta! :D

    SvaraRadera
  3. Verkligen tummen upp för detta / Göteborgaren

    SvaraRadera
  4. Jättebra skrivet o riktigt positiva tongångar!!! :)

    SvaraRadera