fredag 13 september 2013

En enkel till Rustansberg, tack!

I söndags var det säsongsavslutning på Sandlid-Rustansbergs järnväg vid BMÅS, eller i alla för det publika trafikdagarna. Järnvägen är något så unikt som en miniatyrjärnväg med spårvidden 7¼" eller 184 mm. Det innebär att lok och vagnar anses vara miniatyrer (de flesta fordon är byggda i skala 1:8) men att de samtidigt är långt ifrån så små som barndomens Märklinjärnväg. Här handlar det istället om riktiga lok (som fungerar i princip identiskt med sina större förlagor) och vagnar som är fullt möjliga att åka på för barn och vuxna.

Dagens bjöd på ett strålande väder och som vanligt när föreningen har publika trafikdagar, massor av folk. Även om kötiderna kan bli långa kan vi lova att det är väl värt väntan. Det är med en nästintill barnslig förtjusning man till slut sätter sig på tåget för att tuffa iväg. Givetvis är det mesta runt i kring också stilenligt. Biljetterna som tidstypiskt stämplas (och håll hårt i din biljett, konduktören som möter upp vid Rustansberg har en både barsk och noggrann uppsyn) stins, lokförarare och tågklarerare i uniformer m m. Här lämnas inget åt slumpen.

Blir väntan lång i kön, kan man njuta av god fika, kaffe, bullar, korv m m till schysta priser i den lilla kiosken som ligger strategiskt utmed kön. Priset för den fantastiska åkturen är inte heller den någon dyr historia. 20 kr för vuxna och 10 kr för barn och då får man en rejäl åktur på runt en kilometer, vilket med stopp för tågmöte i Rustansberg och några långsammare sträckor mellan 10-15 minuter.

Utmed bansträckningen finns minityrer av byggnader, lokstallar, en bropassage och givetvis en tunnel, en borg och riktiga signalsystem med semaforer m m (om än något mindre än vad vi är vana att se). Det går dessutom vackra gångstigar inom och runt banan där man kan gå runt och kika på byggnaderna och fotografera tågen när de rullar fram i naturen.

Nu är som sagt de publika trafikdagarna slut för den här säsongen, men nästa år har du chansen igen. Järnvägen är väl värd en rejäl omväg för att njuta av ett stycke kulturhistoria, glädje, tungt nörderi eller bara en stunds fantastisk upplevelse (kalla det vad du vill).

Resande med tåg mot Rustansberg, tag plats. Klaaaaaart för avgång.... Vi ses 2014. Nedan får du ytterligare fakta om järnvägen och får du inte nog eller vill hålla dig uppdaterad med vad som händer tar du en titt på bmas.se där du hittar alla information du behöver. Vi längtar redan efter klara datum för trafikdagarna 2014.


FAKTA BMÅS:
Både fordon och bana går att bygga på ett för en järnväg riktigt sätt och signalanläggningar kan använda den spårledningsteknik som används på normalspåriga järnvägar. Föreningen (BMÅS - Borås MiniatyrÅngloksSällskap) bildades hösten 1980, med syftet att fullfölja, förvalta och utveckla Rustan
Text & Foto: Anders Kihl
Langes idé: "Att på en föreningsägd bana genomföra riktig tågtrafik med enskilda medlemmars privatägda lok." Sandlid–Rustansbergs Järnväg är föreningens bana och var 1986 färdig för trafik i sin hela längd över 1 km. En del av de saker, som än i dag används, har varit i bruk ända sedan 1956
och ingick i den anläggning som Rustan Lange hade på utställningen "TÅG 62" i Göteborg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar