torsdag 12 september 2013

Har du sett en tuppfågel i Borås?

Plötsligt fanns de bara där, tuppfåglarna.
Plötsligt en morgon fanns de bara där. Härliga, färglada och sprudlande, mitt i gatan framför resecentrum. Jag hade ingen aning om vem som gjort dem eller vad de egentligen gjorde där, men en Instagrambild och en tweet från mannen bakom verket gav snabba svar. Vi bad Benny Cruz berätta mer om tuppfåglarna, dessutom fick vi några dagar senare alldeles egna tuppfåglar målade på vackert akvarellpapper.

Tuppfåglarna föddes ca 6-11 månader innan min sons födsel. Namnet fick jag från min sambos brorsbarn William och Philip som kallade angry bird för Tuppfåglar. Sen Alphons kom till världen var det inte lika självklart att gå till ateljén, därför började jag teckna, något jag annars drar mig lite för.
Mitt nya motiv, tuppfågeln hamnade på papper, väggar, sedlar, marken, porslin och på duk. När jag hade ärenden ute på stan tog/tar jag alltid med mig griffelkritor för att snabbt måla tuppfåglar på marken vid ofta frekventerade platser. Under vintern använde jag mig av snö på vägg istället för griffelkritor. Griffelkritor och snö är bra alternativ som inte skadar och som inte heller är bestående. Det gäller att värna om väggar och mark, så att det inte uppstår skador och att alltid vara noga med att ha tillstånd för bestående verk.

Mitt syfte med tuppfåglarna är att sprida budskap om kärlek och vänskap. De uppmanar oss även att ta vara på våra liv och uttrycka känslor i det offentliga rummet, något som idag är tabu. Skratta högt och ljudligt eller gråta, inte göra för mkt väsen av sig i offentliga rummet såvida man inte är berusad, likaså med dans, ingen dansar väl nykter i det offentliga rummet... men det borde vi göra.

Att måla med griffelkritor har också varit ett undersökande projekt där jag vill öppna upp för mer uttryck i det offentliga rummet. Att uttrycka känslor genom konsten är något som är väldigt intressant och viktigt för mig. Griffelkritor brukar vara barnens uttryck. Jag vill främja det.

I dag målar jag tuppfåglar dagligen och jag har bestämt mig för att måla tuppfåglar när jag besöker Borås på onsdagar och torsdagar. Jag jobbar på Särlaskolan i ett projekt som nordiska akvarellmuseet har som heter Att teckna är stort. Därav mina Boråsbesök.

Min specialitet utöver tuppfåglarna är muralmåleri. Det är som måleri. Man målar med pensel och färg fast direkt på väggar och tak istället för duk som underlag. Jag vet inte säkert vad gränser går. Grottmålningar är ju en typ av muralmåleri till exempel. Muralmålningar kan även finnas i äldre kyrkor som kalkmålningar. Sixtinska kapellet är en bra exempel. Under tidigt 1900-tal målades det en del i Göteborg och under 1950-tal, efter detta lugnade det ner sig, men idag 2013 har det börjat få fäste igen. Bara i Göteborg har det kommit upp 6 stycken verk där jag varit antingen konstnär eller konstnärlig ledare för muralmålningsprojekt.

Mitt konstnärskap är ganska brett, målar även på duk och förra året fick jag äran att ställ ut min konst på Sveriges äldsta museum Livrustkammaren. Verken bestod av porträtt på kungafamiljen med mina vänner och bekanta från Facebook, där de umgås i en normal situation, dvs utan vakter och ute bland folk som oss vanliga. Det blir tydligare med dem, detta gäller dock alla människor, vi har förväntningar på alla precis som folk har förväntningar på oss.

Min förhoppning är att jag ska kunna måla permanenta tuppfåglar i Borås stad, att Borås köper in en betong-tuppfågel som kan stå centralt men på en tråkig plats, som den kan göra gladare.

Med tanke på mitt arbete på Särlaskolan vore det intressant med utsmyckningsmöjligheter på väggar i det offentliga rummet, tex bibliotek, barnavårdscentraler, vänthallar med mera som jag vill att skolbarnen ska utsmycka under min ledning.

Barnens perspektiv är jätteviktiga! Jag arbetar mycket för att barn ska få ta plats i det offentliga rummet med sina visioner och bildspråk. Precis som tuppfåglarna.

Tuppfåglarna visas på MLG gallery på Södermalm i Stockholm, med start på lördagen den 14/9.

Se upp Borås, ni kan se dem på hemmaplan med. Man ska ju inte se upp man ska ju titta ner! :)

Text och foto: Benny Cruz

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar