måndag 28 oktober 2013

Nu är det lov, men Tuppfåglarna fortsätter i vanlig ordning att färga av sig på Borås!

I höstmörkret läser jag boken Gängmedlem, en bok om min barndomsvän Anders "Aje" Berntsson som är huvudkaraktär i den. Aje jobbar med att hjälpa unga vuxna som vill lämna kriminalitet. Detta via http://www.easas.se Den är inte brottsromantiserande på något vis, utan är en realistisk skildring från insidan, dvs hur livet som gängmedlem ser ut från insidan och hur Aje debuterade med sin brottsliga livsstil.

Jag rekommenderar boken starkt, har läst den i över ett år nu, men vill inte att den ska ta slut och har därför medvetet tagit längre pauser, men nu är läsandet igång igen, dock i väldigt långsamt tempo.

När jag inte läst den har jag målat omslaget på duk, nu är jag snart klar med den.

Nu en kort lägesrapport:
Färgen är upphämtad från Flügger i Borås som sponsrat Särlaskolan med den och är nu redo att användas. Material ska inköpas, tex penslar med mera. Familjecentralens BVC äntligen fått tillstånd av fastighetsägare att måla på vägg. Vi har alltså fått grönt ljus för att utsmycka en vägg vid entrén med en muralmålning.

En lärare på Särlaskolan har lagt ut ett meddelande till samtliga lärare att de ska ta reda på vilka elever som är intresserade av att vara med och måla på BVC. Detta ska göras på mentorstiden på måndag v. 45 efter lovet.

I förra veckan besökte jag tillsamman med årskurs 3 Borås egna skulpturer, det var väldigt intressant och kul framförallt då barnen hade fördjupat sig i de olika skulpturerna och redovisat dem för oss både på plats och i klassrummet. Här var barnen guider för varandra och mycket duktiga med. Barnen kommer att måla dessa skulpturer i korridoren. Med start så snart som möjligt, dess tolkningar kommer att bli mycket intressanta, det är jag säker på då jag har sett dem ;-)

För övrigt kommer det mesta målandet att ske på väggar i skolan. En klass har tema Afrika och ska tex måla djur främst och natur, men även viss arkitektur på väggarna i skolsköterskans väntrum. Ämnet är svenska. Tanken är att de ska lära sig svenska ord och meningsbyggnad genom denna utsmyckning.

Min son är min bästa vän. /Pappa (a k a Benny Cruz)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar