söndag 3 november 2013

BORÅS - ur en exilboråsares perspektiv #1

Hemma bra men ”ännu mer hemma” bäst

HEJ DÅ, BORÅS!
Nästan 15 år. Det är nu nästan 15 år sedan jag lämnade min hemstad Borås för att börja arbeta utomlands. Efter 27 underbara år i min födelsestad. Tänk vad tiden går fort. Jag hade alltid trott att jag antagligen skulle bo kvar i Borås hela mitt liv. Man har ju det ändå bra i Borås. En liten svensk storstad, eller en stor småstad, som erbjuder det mesta och med lagom avstånd till det som kunde saknas. Kanske kunde man flytta till Göteborg på sin höjd, eller bo någonstans utanför Borås. Kanske. Men inte för långt för då skulle jag sakna Borås.

15 år senare så bor jag i Dominikanska Republiken sedan sju år tillbaka och de tidigare åtta åren har tillbringats på olika orter i Spanien. Jag har hunnit med att bo på över ett tiotal platser, besöka ett tjugotal länder och jag vet inte hur många städer. Alla länder och städer med sin egen charm och med sin egen speciella känsla som man bara kan uppleva genom att verkligen ta till sig det som erbjuds och ta del av kulturen med öppna armar. Vissa länder och städer kommer jag ihåg mer andra. Vissa kommer jag ihåg som turist, efter ett kortare eller längre besök, och andra kommer jag ihåg som invånare efter att ha varit bosatt där. Att bo på en plats och att vistas där en tid som turist är väldigt olika och för att verkligen kunna värdesätta ett land eller en stad, måsta man bo där en tid och ta del av dess vardag. Varje erfarenhet har gjort att jag kan se hur bra Sverige och Borås är. Trots all tid som utlandssvensk så har alltid Borås och Sverige funnits i mina tankar. Trots all tid på turistorter i Medelhavet, Kanarieöarna, Sydamerika och Karibien, så har Borås och Sverige funnits i mitt hjärta.

BRA, BÄTTRE, BORÅS
Vad är det som är så bra med Sverige och Borås? Vad är det jag saknar? Kan jag verkligen sakna något när jag bor på en ö som alltid har sol, värme, stränder, palmer och ett strålande glatt folk? Visst kan jag det. Visst gör jag det. Borta bra men hemma bäst, säger man ju. Självklart har jag integrerat mig på Punta Cana i Dominikanska Republiken och trivs bra, väldigt bra. Men även om jag känner mig hemma här i Punta Cana, så känner jag mig ”ännu mer hemma” i Borås. Hemma bra men ”ännu mer hemma” bäst!

Det är väldigt svårt att exakt säga vad det är man saknar. Oftast är det småsaker som man saknar. Känslor. Upplevelser. Personer. Då framförallt familj och vänner. Många gånger är det svårt att ta på det man saknar eller det som gör ett land eller stad till så speciell. Ofta kommer känslan av saknad när det är en högtid eller när det är en speciell händelse. Jag har ändå försökt att göra en tio-i-topp list på det som jag saknar mest med Borås.

BORÅS TIO-I-TOPP LISTA
1. Lagom är bäst
Liten storstad, eller stor småstad. Tillräckligt stor för att kunna erbjuda det mesta som man behöver och tillräckligt liten för att man ska kunna hålla bra kontakt med hela staden. Borås ger en känsla av personlighet utan att bli för intim.

2. Nära till världen
Flyg från Landvetter till Fuerteventura, båt från Göteborg till Danmark, tåg till Stockholm, buss till Varberg eller bil till Ulricehamn. Borås har världen runt hörnet genom ett bra läge och med många resealternativ. Dessutom är hela Sjuhärad runt Borås fullt med attraktiva erbjudanden.

3. Tryggt & Snyggt
Liksom hela Sverige, har Borås bra organisation, sjukvård, barnomsorg, säkerhet, och det är rent och fint. Detta är något man verkligen uppskattar när man bor utomlands och alla mina bekanta från andra länder påtalar alltid detta.

4. Boråsarna
Jodå. Jag saknar faktiskt er Boråsare. I få städer har jag upplevt folk så trevliga, empatiska, ansvarsfulla och bra medmänniskor. Dessutom är vi modemedvetna vilket är lite roligt.

5. Natur och Friluftsliv
Jag har väldigt starka minnen av och besöker allt som oftast när jag är i Borås friluftsområden som Kransmossen, Rya Åsar, Ramnaparken, Annelundsparken, och badplatser som Almenäs och Kypesjön.

6. Lokal idrott
En fotbollsmatch, innebandymatch eller ishockeymatch där man känner till många spelare i lagen och flera personer på läktaren. Mariedal Cup, Lusseblixten, Knallen Cup eller någon turnering i Korpen.

7. Idrottsevenemang
Borås har idag en bra representation i Sverige genom IF Elfsborg och Borås Basket. Förhoppningsvis ska Borås Hockey snart vara tillbaka också.

8. Borås City & Knalleland
Borås City har alltid varit trevligt men det är nu väldigt trevligt. Dessutom har även Knalleland blivit ett riktigt bra alternativ och växer mer och mer ihop med centrum. När jag är hemma på vintern, njuter jag av den fina juldekoration och på sommaren av hur fint det är med alla plantage.

9. Café- och Restauranger
Jag om caféerna och restaurangerna i Borås. Bra kvalité, utmärkt service och trevlig atmosfär. När vädret tillåter så är bland det bästa att sitta på en uteservering, och när vädret är sämre så är det mysigt att sitta på ett fik med en varm kaffe.

Foto: Jessica Nyman
10. Sommartorsdagar
Otroligt bra evenemang för alla Boråsare, oavsett ålder. Utav artisterna kommer jag mest ihåg Rydell & Quick men det är framförallt runt omkring som gör Sommartorsdagarna till vad de är; sommarens höjdpunkt i Borås.

Den tekniska utveckling har gjort att idag kan jag följa vad som händer i Borås, där social medier är ett fantastiskt bra alternativ. Nu behöver man inte lägga mynt i en telefonautomat mitt på gatan i Magaluff, som jag fick göra 1999, för att veta vad som händer hemma i Borås. Genom bekantas Facebook, vänners tweet, en gammal skolkamrats Instagram eller genom Borås egna konton är jag nu konstant uppdaterad och känner mig lite närmare.

KOMMENTERA GÄRNA
Vad tycker du är bäst med Borås? Vilken är din tio-i-topp lista? Skriv gärna ett inlägg i kommentatorfältet nedan. Kanske har jag glömt något som borde vara med eller kanske har det tillkommit något på senare år som jag bör lägga till. Alla kommentarer är välkomna!

/Fredrik Axelsson, november 2013
Punta Cana, Dominikanska Republiken

3 kommentarer:

  1. Jag hoppas att ni har tyckt om min första bloggpost här i boras.com. Jag kommer att komma med ett nytt inlägg varje månad och i December månad kommer temat att vara "Jul och Vinter i Borås - Ur en exilboråsares perspektiv".

    SvaraRadera
  2. Wow!
    Mvh
    Rydell & Quick
    http://www.facebook.com/rydellquick

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, Rydell & Quick är nog de artister från Sommartorsdagarna som de flesta har starkast minnen av. Hoppas att vi får se er 2014 också!

      Radera