torsdag 26 juni 2014

Ur en exilboråsares perspektiv, del 4

Kommer ni ihåg vår exilboråsare, Fredrik Axelsson? Klart ni gör och för första gången på ett tag har han varit hemma i Borås, här ger han lite sköna perspektiv.

Tecken på vår och signaler på sommar i Borås
Bara Sverige svenska krusbär harFör bara några timmar sedan badade jag i poolen, omgiven av palmer i ett soligt och otroligt varmt Dominikanska Republiken. Nu sitter jag på planet över Atlanten på väg till att äntligen få återse mitt kära Borås och jag gläds över att jag denna gången får göra det i juni månad. Sverige och Borås är underbart i juni månad! Våren övergår till sommar, nationaldagen, skolan slutar, midsommar, långa ljusa kvällar, nära till semester och livet känns underbart. Värmen och vädret kan inte jämföras med det jag numera är van vid men känslan är desto starkare när man i Sverige ser vårtecken eller när man får signaler att det är sommar. Just detta fantastiska med årstider är något man saknar när man har sommar året om. Konstigt nog.

Efter hösten och vintern, gläds vi i Sverige av minsta tecken på att vi snart övergår från en mörk period till den ljusa delen av året. Det kan vara en tussilago, att höra fåglarna kvittra, äta en glass i vårsolen, kunna ta på sig en lättare kläder eller bara det att man kan cykla till arbetet igen. När jag landar i Sverige, blir det min första vistelse i juni månad i Borås på väldigt länge och jag ser framemot att ta del av vår stads vårtecken och signaler av sommar.

Vårtecken och sommarsignaler
  • Elfsborg och alla lokala fotbollslag spelar sina första hemmamatcher.
  • Sven Eriksson skolan, Teknis, har sin kortege. 
  • Djurparken och andra utomhusattraktioner öppnar sin portar.
  • Vårmarknad i centrum och andra idrottsevenemang hålls.
  • Motionsspåren på alla friluftsområden fylls med pigga boråsare och gymmen besöks mindre.
  • Uteserveringarna öppnar och fylls med fikasugna boråsare.
  • Vi spelar minigolf, går med barnen till lekplatser och parker.
  • Man går ut och går bara för att vara ute.
  • Fiskare strömmar till sjöar runt om i bygden.
  • Vi kan sitta på en av parkbänkarna runt Stora Torget och ”titta på folk”.
  • Grillpremiärer i trådgårdar och på grillplatser.
  • Vi väljer Alideberg istället för Stadsparksbadet.
  • Badbesök till Borås badplatser.
  • Firandet av nationaldagen, studentfesterna och framför allt midsommmar.
  • Borås under helgerna är mer fridfullt än vanligt då boråsarna åker till kusten.
  • Sommartorsdagarna!
Borås blir bara bättre
Borås är fantastiskt och har mycket att erbjuda året om. För oss alla flesta är dock våren och sommaren höjdpunkterna på året och Borås är en bra stad som erbjuder oss ett stort utbud och alternativ av aktiviteter. Under de 16 åren jag har varit bosatt utomlands har Borås centrum utvecklats enormt och innerstaden är på sommaren verkligen trevlig. Just nu finns det dessutom många intressanta projekt som Borås Stad, och det ser som att det kommer att bli till och med ännu bättre. För mig, är det nog nästan bara havet som jag saknar.

Fyll gärna på med dina vårtecken och sommarsignaler i kommentarsfältet nedan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar