lördag 25 april 2015

Ur en exilboråsares perspektiv – Del V #blogg100 dag 56

Ur en exilboråsares perspektiv – Del V
JAG ÅKER ALDRIG BORT. JAG ÅKER ALLTID HEM.

Vivo donde otros vacacionan
Översatt från spanska betyder rubriken ”Jag bor där andra har semester”. Då jag bor i turistorten Punta Cana i Dominikanska Republiken så brukar jag skämtsamt säga så och använda hashtag:en #iLiveWhereYouVacation på mina sociala nätverk. Däremot brukar jag åka till min hemstad Borås på min semester, så alla ni andra boråsare bor där jag har semester. Man kan väl inte ha semester i sin egen stad, tänker ni nu. Jodå, det kan man! Precis som jag numera har blivit lite blind, eller åtminstone närsynt, och kanske inte alltid uppskattar allt som jag har runt omkring mig där jag nu bor, händer säkert samma sak med er i Borås och ni kanske inte tar till vara på allt det ni har nära. Väldigt ofta märker vi inte av förändringarna runt omkring oss på samma sätt då vi har det så nära inpå oss och ser inte skogen för alla träden. Varje gång som jag är hemma i Borås, vanligtvis med ett eller i värsta fall två års mellanrum, så ser jag snabbt vad som är nytt och annorlunda från min senaste visit, vilket bekanta oftast förvånas över då de inte alls har reflekterar över det på samma sätt. Och visst har en ett redan bra Borås de senaste 15 åren blivit ännu bättre?

Att vara turist hemma i mitt Borås
Att besöka Borås årligen är som att upptäcka sin stad på nytt. Varje gång! Jag är turist hemma i mitt eget Borås. Visst låter det konstigt men det går faktiskt att vara turist i sin egen stad. Det som intresserar mig numera är oftast inte de typiska turistattraktionerna, även om de inte ska underskattas och jag besöker gärna Borås Djurpark eller Stadsparksbadet, utan det som tillhörde min vardag på den tiden då jag bodde i Borås. Sådant som jag i min tillvaro numera ser som exotiskt. För en svensk är en solig och varm dag bland palmer på en vit sandstrand med turkosblått vatten på andra sedan Atlanten en dröm. För en dominikan är en dag med snö i en björkskog med isbelagd sjö på andra sidan Jorden en fantastisk upplevelse. Vi tycker det är fantastiskt att se en flamingo, de tycker det är makalöst att se ett rådjur. Likt vänner från Sverige trånar efter de bilder jag lägger upp från Karibien på social medier, så uttrycker mina bekanta från Karibien, Central- och Sydamerika sin stora förtjusning över mina kort från Sverige och Borås.

Semester hemma
Att ha semester handlar många gånger att komma bort från vardagens rutiner, slappna av och göra sådant som man vanligtvis inte kan eller har tid till. Ordet semester betyder ”arbetstagares, av arbetsgivaren betalda ledighet för rekreation” enligt Nationalencyklopedin och används också för att beskriva en ”resa under ledighet”. Så varför inte göra en resa genom Borås under den ledighet du har. En helg, en helgdag, en klämdag eller vilken vardag som helst? Det viktiga är att man verkligen tar sig tid till det, släpper jobbet för ett tag för att slappna av och planerar en minisemester hemma. Borås erbjuder så väldigt mycket och när man som jag inte har det varje dag, så lär man sig att uppskatta det. Även ni där hemma borde göra det! Ni bjuds in till Fashion Days, Linnémarschen, Sommartorsdagar, Dansbandsgala, Konstvandring och No Limit Street Art men även en (barnfri) helg med boende på ett hotell, frukost i sängen, spabesök, en utflykt och en trerätters middag. Det behöver inte vara krångligare än så. Åk bort hemma!

Är jag i Dominikanska Republiken och åker till Borås, så åker jag hem. Är jag i Sverige och åker till Punta Cana, så åker jag hem. Så jag åker aldrig bort, jag åker alltid hem. Och min semester har jag alltid hemma. Hemma i Borås. Hemma i Punta Cana.

Fredrik Axelsson, New York & Punta Cana, april 2015

--------------------------------------------
Den här bloggposten (dag 56, 25 april) är en del av #blogg100

#blogg100 är en utmaning som startades av Fredrik Wass och nu kommer tillbaka för fjärde gången/året. Du kan läsa mer om #blogg100 här. Tanken är kort och gott att blogga varje dag i 100 dagar. Något som kan låta lättare än vad det troligen är i realiteten.

Därför! behöver vi dig. Vill du vara med lägger du en kort beskrivning om vad du vill blogga om, en kort beskrivning av dig själv (och gärna en bild, eller en länk till en bild, som vi får använda på bloggen) och skickar till anders.kihl at boras.com - har du en massa inspiration är du så klart välkommen att lägga in flera bloggposter. Skriv också gärna vilken/vilka dagar under 100-dagarsperioden som du vill att vi publicerar just dina gästbloggposter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar