tisdag 30 juni 2015

Borås; the small apple? - gästblogg signerad Sidsel Löyche


Om New York är ett stort välputsat grönt äpple hämtat ur DKNY reklamen, så är Borås vad, ett litet kantstött rött äpple på golvet i en ICA butik nära dig? Ekologiskt naturligtvis! Borås är helt rätt i tiden med andra ord! Frågan är om boråsarna har insett det? 

Jag har jobbat med mode i denna textilstad. Jag har jobbat med att bygga upp Borås bästa klädbutik faktiskt. Fashion Gallery. Här skapas grogrunden för dessa små ekologiska äpplen. Här slår trädet rötter. Fashion Gallery är en kombination av kontorshotell och butik för upcoming modeskapare.

Här kan man hyra en kontorsplats och sälja sina produkter. Man kan som designer fika med sina kunder, få värdefull feedback på sina produkter, och skapa nya kontakter. Som kund kan man shoppa unikt mode som ännu inte nått den stora marknaden.

Ute i ”modevärlden” vurmar man för det närproducerade, ekologiska modet; slow fashion. Här designas det.

Jag vill uppmana alla boråsare att komma till Textile Fashion Center i sommar; denna gamla textilfabrik som fått nytt liv och numera huserar Borås Textilhögskola med framtidens alla mode- och textilskapare, Textilmuseet som blickar tillbaka på textilhistorien och Fashion Gallery som lyfter fram ännu oetablerade varumärken. Ta ett varv i butiken, öppen varje tisdag- söndag klockan 12-16.00, ät en kaka (vi bjuder) och låt er inspireras! Det är just precis här, i Borås, som framtidens trender figurerar. 

Mitt jobb har varit att fylla Fashion Gallery med designers. Idag kallar vi det för en saluhall i mode. Ni vet, en stor härlig saluhall där man kan kombinera ett par avant garde byxor från Paris med en stickad kofta från Alingsås. Partyklänningen kan man köpa av unga designers från Nordisk Designskola, och kombinera den med ett vackert silversmycke gjort av gamla bestick.

Streetmode från Polen möter vintageklänningar från sent 1800-tal, linneblusar från Kina och närproducerade ullkläder. Och eftersom Fashion Gallery ligger i Borås säljs såklart Sveriges snyggaste regnkappor här.

Sidsel Löyche (svart klänning från
Arethé Stockholm och jacka från BLGR)
Nu när jag lämnar mitt jobb vill jag även lämna alla boråsare med en uppmuntran att fortsätta besöka Fashion Gallery. Ta hit era nära och kära; visa att textilstaden lever. Och jag vill uppmuntra alla designers att fortsätta skapa. Det ekologiska kantstötta äpplet är både godare och nyttigare!

Läs mer på fashiongallery.se och följ gärna facebooksidan för att hålla dig uppdaterad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar