onsdag 8 juli 2015

Kända boråsare berättar om sina smultronställen i Borås

 

Borås ligger i ett naturskönt område och i och runt omkring staden finns det gott om vacker och varierande natur. Vi har bett några personer med Boråsanknytning tipsa om sina bästa "smultronställen".

Paulo Mendonca (musiker/artist)
- Ett av mina bästa minnen från Borås är ett midsommarfirande på Almenäs för en massa år sedan, underbart väder, massa sköna människor och en härlig stämning.

Det blev en sån där magisk kväll som etsat sig fast i minnet.

Helge Skoog (skådespelare)
- När jag är i Borås om sommaren tar jag gärna en promenad till Ramnaparken, på bekvämt promenadsavstånd från centrum. Där snattrar jag lite med änderna i fågelkolonin, njuter av väldoften från örtagården och rosenrabatten. Regnar det går jag hukande runt i de små stugorna och tänker på att trångboddheten nog var värre förr.

Har jag tur är gästgivaregården öppen, då fikar jag där. Har jag tid - och kanske något barnbarn i sällskap - går jag ner i muséets källare och får ta del av skräckinjagande historier om häxor, vättar och mylingar.


Emil Gullhamn (sångare i State of Drama)
- När äntligen solen kommer fram och långtröjan åker av finns det två favvoställen i Borås som jag skulle vilja tipsa om. Uteserveringen på Café Viskan. Helt fantastisk att samla familj och vänner och bara softa, umgås och ta en kall. Stadsparken. Det är grymt skönt att ta med sig en filt, nått gott att dricka, vänner och gitarren och njuta av att det rör sig i Borås och den underbara miljön.

Jonas Colting (triatlet/idrottsman)
- Jag har sprungit, cyklat och simmat över hela Borås och älskar variationen och naturskönheten över hela sta´n. Borås är verkligen fantastiskt! Skulle jag behöva välja en enda plats som ligger mig extra varmt om hjärtat så är det de underbara stigarna runt och över Rya Åsar. Det är kuperat, trolskt och vilt och en ren njutning att springa där.

Jonas Liberg (musikproducent)
- Jag skulle vilja slå ett slag för en plats som ligger högst upp på berget ovanför Bergdalsskolan. Man beger sig längst upp på Gustav Adolfsgatan och sen går den väldigt brant stig rakt upp cirka 200 meter kanske, där uppe finns det en öppen plats med en grym utsikt över Borås. Där brukade vi ibland leka som barn och på senare år har det blivit en liten picknick-plats där jag har varit många gånger.

Åsa Lantz (författare)
- I Sandared, där jag är uppvuxen, finns ett litet torp som kallas Mölnebacka Därifrån har jag härliga minnen från alla årstider. Av den långa utförslöpan där jag och min bästis sjöng "Ser du stjärnan i det blå" det högsta vi kunde och susade fram under snötunga granar. Av vitsippshav om våren. Och av den galet blommande ängen där man kunde ligga på rygg och se molnen dansa, eller jaga sina knattar när de försökte bestiga gärdsgården. Dit längtar jag alltid.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar