måndag 6 juli 2015

Maria skapade egen gatukonst i Borås under Street Ceramic


I dagens bloggpost träffar vi Maria Joelsson, stort fan av gatukonst i allmänhet och No Limit i synnerhet. Med en starkt kreativ ådra var Maria så klart snabb att haka på evenemanget Street Ceramic den 24 juni i år.

Hej Maria, den 24 juni deltog du i ett nationellt event som heter Street Ceramic. Berätta mer om vad det är?
- Jag fick en inbjudan till evenemanget på facebook. Jag visste inte så mycket mer om projektet så jag fick maila lite fram och tillbaka. Men själva grejen var att man skulle tillverka en figur i lera och ställa ut någonstans i offentlig/central miljö.

Du skapade ett verk och placerade ut. Var finns verket och vad föreställer det?
- Min figur placerade jag i ett ytterfönster på Carolikyrkan i Borås. Jag hade en bild i huvudet hur den skulle se ut, jag ville efterlikna en fundersam tjej som jag hade på en plansch när jag var ung. Jag ville även ha med ett litet budskap, så hon fick ett litet silverkors runt halsen.

Hur fick du idén till att vara med och varför blev verket just så här?
- Jag är väldigt intresserad av No Limit och därigenom fick jag en inbjudan till detta event och blev väldigt taggad. Min hobby är att skapa och göra kreativa saker i olika material, färg och form. Den är tillverkad i fimo/cernitlera och jag blandar olika färger för att få till de rätta nyanserna.

Anders Kihl
Vad jag förstår har du målat en del graffitivarianter i egen stil?
- Jag har målat några graffitimålningar på mitt egna vis. Dels så textar jag och har även gjort några graffitimålningar i oljepastellfärg. Jag såg en fantastisk graffitivägg i Malmö i mitten av 80-talet och efter det var jag helt såld.

Kommer du följa No Limit igen i september?
- Det ska jag absolut göra!

2 kommentarer: