måndag 4 april 2016

Borås friluftsguide tar dig till spännande platser - #blogg100 dag 35


Våren är äntligen här och känner att det spritter i hela kroppen. Ljuset och sommartiden gör, att även om jag slutar senare en kväll, kan jag ta på mig fotriktiga skor och ge mig ut i naturen.

Älskar alla årstider och spenderar mer än gärna tid ute, i både ur och skur. Men, visst är det så att man ”sin vana trogen” ofta tar en av de där vanliga svängarna i skogen, runt knuten?

Letar du desperat letat efter nya platser att vandra på? Eller vill veta mer om det området du brukar vandra i?

Gör som jag, införskaffa dig ”Borås Friluftsguide”.

Här får du en inspirerande bok med skön läsning och en himla massa tips på vart du kan hitta strövområden och kulturminnesmärken i hela vår bygd.

Allt från parker till naturreservat, Annelundsparken, Ekås, Häggårda, Storsjön eller Knektås, för att nämna några.

En bra guide med vackra foton för inspiration och information om vad du kan förväntas hitta, bland annat: grillplatser, längder på spår, tillgänglighet, blommor och växter, fiskemöjligheter m.m. Visste du till exempel att 130 sorters fågelarter har noterats i Seglora?

Tänkte utmana mig själv genom att ”bocka av” alla platser jag besökt i boken. Hinner jag med detta in jul tro?

Ett samarbete mellan Fritids- och Folkhälsoförvaltningen och Tekniska förvaltningen har gett denna gedigna bok. Är du inte friluftsfrälst än, kan kanske denna bok ge dig lite hjälp på traven…

Annika E Andersson
Du hittar den ”lilla pärla” till det finfina priset, 25 kronor på Borås Turistbyrå. Öppet: måndag-fredag 10-18 och lördagar 10-14.

Önskar er alla ett underbart vandringsår….du glömmer väl inte av Linnémarschen den 23-24 april?






--------------------------------------------
Den här bloggposten (dag 35, 4 april) är en del av #blogg100

#blogg100 är en utmaning som startades av Fredrik Wass och nu kommer tillbaka för femte gången/året. Du kan läsa mer om #blogg100 här. Tanken är kort och gott att blogga varje dag i 100 dagar. Något som kan låta lättare än vad det troligen är i realiteten.

Därför! behöver vi dig. Vill du vara med lägger du en kort beskrivning om vad du vill blogga om, en kort beskrivning av dig själv (och gärna en bild, eller en länk till en bild, som vi får använda på bloggen) och skickar till anders.kihl at boras.com - har du en massa inspiration är du så klart välkommen att lägga in flera bloggposter. Skriv också gärna vilken/vilka dagar under 100-dagarsperioden som du vill att vi publicerar just dina gästbloggposter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar