onsdag 27 april 2016

En anrik stationsbyggnad mitt i stan - #blogg100 dag 58


30 juli 1863 invigdes järnvägen mellan Borås och Herrljunga av kung Karl XV. Nu fick dels Borås sin första järnväg, en järnväg som kopplar ihop Borås med Sveriges järnvägssträcka nummer ett, den mellan Stockholm och Göteborg. Nu kunde boråsarna dels resa på ett enkelt sätt upp till Stockholm, dels kunde brev och varor skickas till och från Borås på ett enkelt, eller kanske snarare enklare, sätt än vad som tidigare har skett.

Invigningen av sträckan skedde vid den då nybyggda stationen Borås Öfwre, eller bara Borås som stationen hette på den tiden. ett tvåvåningshus byggt i trä. Intill så fanns ett godsmagasin.

Tre år senare, den 28 februari 1866 så väcktes boråsarna av brandlarm klockan fyra på morgonen. Stadens station stod i lågor och när elden väl var släckt så visade det sig att stationshuset var totalförstört.

Stationshuset byggdes omedelbart upp igen och under åren som gick så byggde man till huset och man byggde även ett lokstall en bit ifrån.

1894 så öppnades sträckan Borås - Göteborg, då var helt plötsligt Borås Öfwre för liten, alla tåg fick inte plats vid stationen då trafiken ökade. Man byggde då ett nytt stationshus 700 meter västerut, en station som fick namnet Borås Nedre. Borås hade då helt plötsligt två stationer som dessutom låg relativt nära varandra.

1930 så flyttades all trafik till Borås nedre, som då fick namnet Borås Centralstation. Borås Öwfre blev kvar i några år som hållplats för den lokala tågtrafiken. 1968 så stannade tågen för sista gången vid Borås Öfwre.

Huset användes under en tid som förråd och godsmagasin. Men ingen brydde sig om huset och det blev allt mer förfallet. Under 1970-talet kom kraven på att huset skulle rivas eftersom det var en skamfläck för Borås. Magasinsbyggnaden revs så småningom.

I slutet av 70-talet flyttar en firma in i byggnaden och använder den som kontor, de flyttar sedan ut 1980 och byggnaden stod sedan dom i tre år tills dess att revisionsfirman Ernst & Young flyttade in och använder huset om kontor under några år. 2008 börjar huset renoveras, en renovering som var klar 2010. Sedan dess finns det ett antal företag som har den gamla stationsbyggnaden som sin bas.

Anders Ringman
Huset var kanske en skamfläck en gång i tiden då det fick stå och förfalla. men så här i efterhand tror jag att de allra flesta är glada över att det fick stå kvar. Personligen så tycker jag att Borås Öfwre idag är ett av de allra vackraste husen i Borås. Hela området har dessutom förändrats. På andra sidan Skaraborgsvägen finns Simonsland och på andra sidan järnvägsspåren ligger Högskolan i Borås biblioteksbyggnad. Det gamla lokstallet ett par hundra meter norrut används idag som lokal för ett företag.

Huset har en webbplats där det finns många fina gamla bilder på hur huset har sett ut under åren. Det finns också en bra bok om huset - "Boken om Borås Öfwre Station" av Emma Barrstrand. Det är ifrån denna bok jag har fått de flesta faktauppgifter så som årtal.

--------------------------------------------
Den här bloggposten (dag 58, 27 april) är en del av #blogg100

#blogg100 är en utmaning som startades av Fredrik Wass och nu kommer tillbaka för femte gången/året. Du kan läsa mer om #blogg100 här. Tanken är kort och gott att blogga varje dag i 100 dagar. Något som kan låta lättare än vad det troligen är i realiteten.

Därför! behöver vi dig. Vill du vara med lägger du en kort beskrivning om vad du vill blogga om, en kort beskrivning av dig själv (och gärna en bild, eller en länk till en bild, som vi får använda på bloggen) och skickar till anders.kihl at boras.com - har du en massa inspiration är du så klart välkommen att lägga in flera bloggposter. Skriv också gärna vilken/vilka dagar under 100-dagarsperioden som du vill att vi publicerar just dina gästbloggposter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar