fredag 15 april 2016

Fem tips på hur du möter våren i Borås - #blogg100 dag 46


Hur brukar du välkomna våren? Shopping på stan i jakt på nya vår/sommar-kollektionen? En kaffe i Stadsparken med blick över blommor och utslagna träd? Kanske med med en jungfrutur på hojen bland kullriga landsvägar?

Borås – stad och skog i symbios
För mig är valet enkelt. Vårens själ finns i naturen, och det är också där ska man möta den. I Borås är förutsättningarna för ett möte med naturen fullständigt fenomenala. Varför det då? – Jo för att staden är så oerhört kuperad (den har alltså en j**vla massa backar). Många ser nog alla åsar omkring Borås som något krångligt att ta sig runt när man ska cykla / åka bil. Men de gör faktiskt att en stor del av stadsytan inte är bebyggd. Borås är ingen cirkulär stadsklump omgiven av obygd. Borås har Borås den vackra egenskapen att skogen liksom kryper in mot stadskärnan från alla håll och kanter. Skogen här är EXTREMT tillgänglig. Inte nog med det – den är vacker också. Speciellt under våren!

Ett skogslöp förlänger livet
Själv är jag uppvuxen med idrott nära kopplad till natur och äventyr. Så återigen, mina känslor kring årstider är nästan uteslutet kopplat till natur. Endorfiner i samspel med skogens ljud, dofter och skiftande växtlighet. Jag känner mig aldrig så rik och upprymd som gör gör när jag får springa ut i en äng av vitsippor, får lumma runt på ädellövsmark, eller som när jag stannar upp vid en klippbrant med utsikt över gröna skogsvidder. Detta vill jag att fler människor ska få uppleva. Faktum är att jag brinner och kämpar för att fler människor ska få uppleva detta. Jag är övertygad om att det leder till folkhälsa och sundare perspektiv i samhället.

Mina fem tips på hur man möter våren i Borås
Med den tillgänglighet till naturen som vi upplever i Borås så har det vuxit upp en hel del aktiviteter och projekt som hjälper oss att ta oss in i allt det vackra. Dessa aktivteter är väldigt påtagliga just under våren, och jag tar nu därför tillfället i akt att ge fem konkreta tips på hur du enklast och roligast hittar ut i den Boråsiska vildmarken:

1. hittaut.nu
En gratis karta med checkpoints runtom i staden / skogen. Man ger sig ut när man själv behagar. Detta lockar en bra bit över 1 000 deltagare i Borås varje år.

2. Linnémarschen
Sveriges största vandringsevent med besökare från alla världsdelar. Utgångspunkt Borås Arena 23-24 april.

3. Motionsorientering
Under fem onsdagar (11maj – 8 juni) har man möjlighet att testa orienteringslöpning på Kransmossen. Banor med flera olika svårighetsnivåer och guider erbjuds. Symbolisk kostnad på 10 - 50:-.

John Kumlin
4. OFFTRAIL Running
Ett unikt Borås-projekt som tar den alltmer populära ”trailrunningen” till en helt ny nivå. Genom att löpa bakom en en erfaren orienteringsguide får man prova orienteringslöpning utanför stigarna utan att någonsin behöva stanna upp och läsa karta. Onsdagar året om. Kan testas gratis.

5. Flex-O
Känner du någon med funktionsnedsättning eller som är I behov av kognitivt stöd? Se då banne mig till att de får uppleva Sveriges och världens första permanenta tillgänglighetsbanor för orientering. De inrättades inrättades ihop med O-Ringen 2015 och hittas på Kypegården och Kransmossen. Det finns även tillgänglighetsbanor under Linnémarschen.

--------------------------------------------
Den här bloggposten (dag 46, 15 april) är en del av #blogg100

#blogg100 är en utmaning som startades av Fredrik Wass och nu kommer tillbaka för femte gången/året. Du kan läsa mer om #blogg100 här. Tanken är kort och gott att blogga varje dag i 100 dagar. Något som kan låta lättare än vad det troligen är i realiteten.

Därför! behöver vi dig. Vill du vara med lägger du en kort beskrivning om vad du vill blogga om, en kort beskrivning av dig själv (och gärna en bild, eller en länk till en bild, som vi får använda på bloggen) och skickar till anders.kihl at boras.com - har du en massa inspiration är du så klart välkommen att lägga in flera bloggposter. Skriv också gärna vilken/vilka dagar under 100-dagarsperioden som du vill att vi publicerar just dina gästbloggposter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar