måndag 25 april 2016

Godbitar och delikatesser som gör gott för kroppen på Raw Food Café - #blogg100 dag 56


En solig eftermiddag i härliga Borås i slutet av april. Jackan min har jag placerat hängande över väskan, nu är äntligen tiden kommen då solstrålarna har börjat värma. Min promenad genom Borås centrum ger mig en riktig vårfeeling, solen och dess värmande strålar har gjort att människor har tagit sig ut på soliga promenader och satt sig på parkbänkar och uteserveringar för en stunds vila och värme på kinden. I Stadsparken blommar blommorna fint och jag ser glass i stora lass i händerna på folk utomhus för första gången i år.

Strosandes genom våriga Borås promenerar jag till stället jag planerat att äta något gott, och nytt, på. Raw Food Café. Raw Food Café ligger vid Södra Torget i Borås och är ett café med ett gediget utbud av Raw Food-läckerheter. En godbit med kokos på blir en favorit. Likaså en müslibar som har den där sega, nötiga konsistensen i kombination med lite sötma. Där bakverken finns står också vilka ingredienser som använts. Detta ger mig som kund en känsla av att snabbt kunna avgöra om detta är något jag tror mig kunna tycka om. Müslibaren innehöll kokos, hasselnöt, valnöt, pecannöt, kokosolja och agavesirap. Nötter gillar jag, likaså kokos. Mina smaklökar jublade glatt.

Förutom goda barer och dylikt har Raw Food Café en mängd andra delikatesser att ta del av så som smoothies, färskpressade juicer, nötter, kokosvatten och mycket mer. Allt med syftet att det ska vara så obehandlat som möjligt, berättar Amir på Raw Food Café. Förutom allt ovan nämnt finns också en buffé med bland annat alfagroddar, bönor, champinjoner, sallat och tomater där du själv kan plocka ihop det du vill ha. Ett hett lunchtips!

Amir berättar att på Raw Food Café försöker de förmedla att balansen och helheten i kroppen och kosten är viktig. Kosten bör vara balanserad enligt Amir och för att få balans i kroppen är det viktigt att se kost, vätskebalans, syretillförsel och dylikt som en helhet. Det är enligt Amir viktigt att äta och få i sig allt du behöver, men för att allt ska fungera behöver även t.ex. vätskebalansen i kroppen vara rätt. Allt hänger med andra ord ihop och på Raw Food Café försöker man se helheten. Visste du förresten att kroppstempererat vatten egentligen är bättre att dricka än iskallt? Amir förklarar för mig att kroppen tar upp rumstempererat vatten mycket bättre.

Förutom godbitar och läckerheter på plats erbjuder Raw Food Café även föreläsningar. På deras Facebook-sida läggs det upp evenemang som vem som helst är välkommen att gå med i. Ibland håller de i bakkurser där du får lära dig att göra egna Raw Food-delikatesser, ibland blir det föreläsningar med teman som Smoothies eller Energi. Föreläsningen som kommer härnäst på Raw Food Café har temat Energibalans och ämnesomsättning, läs mer här! 

Johanna Jagendal
Raw Food Café har den där mysighetskänslan jag vill åt när jag besöker ett café. Förutom allt det goda ätbara bidrar även den rustika nästan lite lantliga touchen på inredningen till denna känsla. Med snygga trälådor som agerar hyllor, stora svarta tavlor där det stilrent står vad som finns på menyn och en mängd andra vackra inredningsdetaljer är det lätt att trivas på Raw Food Café.

Balans, gott, fräscht, snyggt ‒ och ätbart som gör gott för kroppen. Raw Food Café har öppet måndag-fredag 10-18 och lördag 10-17. För info om kommande föreläsningar och annat som händer på caféet, besök gärna Raw Food Café på Facebook.

--------------------------------------------
Den här bloggposten (dag 56, 25 april) är en del av #blogg100

#blogg100 är en utmaning som startades av Fredrik Wass och nu kommer tillbaka för femte gången/året. Du kan läsa mer om #blogg100 här. Tanken är kort och gott att blogga varje dag i 100 dagar. Något som kan låta lättare än vad det troligen är i realiteten.

Därför! behöver vi dig. Vill du vara med lägger du en kort beskrivning om vad du vill blogga om, en kort beskrivning av dig själv (och gärna en bild, eller en länk till en bild, som vi får använda på bloggen) och skickar till anders.kihl at boras.com - har du en massa inspiration är du så klart välkommen att lägga in flera bloggposter. Skriv också gärna vilken/vilka dagar under 100-dagarsperioden som du vill att vi publicerar just dina gästbloggposter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar