lördag 23 april 2016

Ta en tur på Sveriges coolaste järnväg - #blogg100 dag 54

Foto: Borås Miniatyrånglokssällskap
Äntligen är det säsong igen på Sveriges coolaste järnväg. Sandlids-Rustansbergs järnväg erbjuder verkligen en upplevelse för hela familjen. Troligen kan du få med både barnen och de äldre släktingarna på en heldag vid järnvägen och alla åka glada och nöjda därifrån.

Nu är säsongens allmänna trafikdagar klara och det blir många chanser i år att uppleva järnvägen; 29 maj kl 10.00-14.00, 12 juni kl 10.00-14.00, 10 juli kl 10.00-14.00, 7 augusti kl 10.00-14.00, 21 augusti kl 10.00-14.00 och 4 september kl 10.00-14.00 är de aktuella dagarna och tiderna för året.

Järnvägen är en minivariant, fullt åkbar och miljön utmed banan bjuder som sig bör på både byggnader, växlar, semaforer och allt annat som hör en klassisk järnväg till. Under trafikdagarna för allmänheten används i första hand klassiska ånglok och givetvis har entusiasterna som sköter om banan tidstypiska kläder. Vid mitt senaste besök fick jag den ärofyllda och mycket ansvarsfulla uppgiften att sitta längst bak i tåget och barskt blåsa i visselpipa om någon på tåget inte uppmärksammade skötselreglerna :)

Vid de allmänna trafikdagarna är intresset ofta väldigt stort och köerna kan ibland bli långa, men misströsta inte, det finns god fika och korv att köpa för att stilla hungriga små och stora otåliga magar. Det är heller ingen dyr upplevelse, till det synnerligen schysta priset av 25 för de vuxna och 15 för de små får hela familjen en riktigt spännande åktur.

Fakta: Borås MiniatyrÅngloksSällskap och järnvägen Sandlid–Rustansberg
Med spårvidden 7¼" eller 184 mm kan lokföraren sitta på loket för att köra och resenärerna kan färdas säkert i vagnarna. Både fordon och bana går att bygga på ett för en järnväg riktigt sätt och signalanläggningar kan använda den spårledningsteknik som används på normalspåriga järnvägar. De flesta fordon är byggda i skala 1:8, men även andra fordon i större skalor går att använda, så länge de håller vår spårvidd.

Anders Kihl
Föreningen bildades hösten 1980, med syftet att fullfölja, förvalta och utveckla Rustan Langes idé: "Att på en föreningsägd bana genomföra riktig tågtrafik med enskilda medlemmars privatägda lok." Sandlid–Rustansbergs Järnväg är föreningens bana och var 1986 färdig för trafik i sin hela längd över 1 km. En del av de saker, som än i dag används, har varit i bruk ända sedan 1956 och ingick i den anläggning som Rustan Lange hade på utställningen "TÅG 62" i Göteborg.

Med detta hoppas jag att vi ses någonstans mellan Sandlid och Rustansberg i sommar.

Mer information får du på bmas.se och på föreningens facebooksida.

--------------------------------------------
Den här bloggposten (dag 54, 23 april) är en del av #blogg100

#blogg100 är en utmaning som startades av Fredrik Wass och nu kommer tillbaka för femte gången/året. Du kan läsa mer om #blogg100 här. Tanken är kort och gott att blogga varje dag i 100 dagar. Något som kan låta lättare än vad det troligen är i realiteten.

Därför! behöver vi dig. Vill du vara med lägger du en kort beskrivning om vad du vill blogga om, en kort beskrivning av dig själv (och gärna en bild, eller en länk till en bild, som vi får använda på bloggen) och skickar till anders.kihl at boras.com - har du en massa inspiration är du så klart välkommen att lägga in flera bloggposter. Skriv också gärna vilken/vilka dagar under 100-dagarsperioden som du vill att vi publicerar just dina gästbloggposter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar