lördag 9 april 2016

Varför Borås? Därför. - #blogg100 dag 40


Ibland försöker jag se mig själv i en annan stad, i ett annat land. Vad skulle jag sakna allra mest? Jag behöver inte tänka länge, är helt övertygad om att det jag värderar mest i Borås är närheten till allt!

Närhet för familjen
Jag heter Peter Algebäck och jobbar som vd på Rekyl Reklambyrå i Borås. Jag är pappa till två pojkar och livet som småbarnsförälder är ett sällan skådat pussel, speciellt om man lever det liv som min familj gör, med företag, idrottande barn, idrottande föräldrar, hund, villa och allt som hör familjelivet till. Det är då man värdesätter det som vi i Borås tar för en självklarhet – närheten till allt.

Jag bor på Hedvigsborg som är en av de yttre stadsdelarna i Borås, men jag har ändå max tio minuter till allt vi behöver; skola, djurpark, fritids, mataffär, centrum, arbetet, simhallen, Rya Åsar, lekplatser, Boråshallen, Borås Arena, barnpassning, badsjö och inte minst till barnens vänner. Att inte behöva slösa kvalitetstid vid pendling är A och O för mig som pappa.

Närhet för mig som företagare
Det är en ynnest för mig som företagare att driva bolag i Borås. Om jag ser tillbaka på vår verksamhet 7-10 år så hade vi 90 procent av vår omsättning i Göteborg och Stockholm, idag är 60 procent i Borås med omnejd.

Det har skett en förändring, inte bara för oss utan även boråsarnas mentalitet. Nu arbetar vi tillsammans för att gemensamt nå våra respektive mål. Borås Stad bjuder in till workshops för företagare, tjänstemän och politiker för att vi ska öka förståelsen mellan de olika parterna. Nätverken i staden växer, både de som har sitt ursprung i kommunala verksamheter och inte minst de som kommer från våra allt mer starkare idrottsföreningar. Jag tänker närmast på IF Elfsborgs och Borås Baskets nätverk. Genom dessa idrottsföreningar har många intressanta möten skett som stärkt samverkan ännu mer. Att vi dessutom har en driven högskola samt en minst lika proaktiv yrkeshögskola i staden som försöker att förse oss företag med arbetskraft är väldigt stimulerande.

Peter Algebäck
Närheten för mig som person
Jag älskar idrott. Helst vill jag utföra det själv för att att testa gränser och för att umgås med andra människor i rörelse. Jag vet ingen stad som har så mycket att erbjuda i alla dess former. Min (för stunden) favoritsysselsättning är att cykla mountainbike. Från mitt hem kan jag cykla en runda runt staden med bara några korta transportsträckor på asfalt. Lägg då till att jag passerar Kransmossen, Ymer, Kype, Rya Åsar, Hestra, Pickesjön, Storsjön och Granbäcken. Alla platserna har sin charm och sin unika miljö, men det alla har gemensamt är att det är välskötta, preparerade och inbjudande leder att röra sig på.

För mig är närhet livskvalitet. Livskvalitet för mig, där just jag befinner mig i livet, det är Borås.

--------------------------------------------
Den här bloggposten (dag 40, 9 april) är en del av #blogg100

#blogg100 är en utmaning som startades av Fredrik Wass och nu kommer tillbaka för femte gången/året. Du kan läsa mer om #blogg100 här. Tanken är kort och gott att blogga varje dag i 100 dagar. Något som kan låta lättare än vad det troligen är i realiteten.

Därför! behöver vi dig. Vill du vara med lägger du en kort beskrivning om vad du vill blogga om, en kort beskrivning av dig själv (och gärna en bild, eller en länk till en bild, som vi får använda på bloggen) och skickar till anders.kihl at boras.com - har du en massa inspiration är du så klart välkommen att lägga in flera bloggposter. Skriv också gärna vilken/vilka dagar under 100-dagarsperioden som du vill att vi publicerar just dina gästbloggposter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar