söndag 29 maj 2016

Slutet är nära - GAME OVER har kommit till Borås - #blogg100 dag 90


Tvspelsnostalgi från 80-90 talet och broderi , hur går det ihop?

Alldeles förträffligt om du frågar mig. Skall erkänna att jag inte hade så stora förväntningar när jag styrde kosan mot Textilmuseet för att se en av de senaste utställningarna: GAME OVER – LUST SPEL BRODERI med konstnären Per Fhager.

När jag klev in i utställningsrummet och fick syn på dess innehåll fick jag genast en förnimmelse av: mörk källare, jag och fem kompisar, frustration över att än en gång mista ett liv och inte få gå vidare till nästa ”level”, popcorn och Coca Cola.

Känner du igen spelnamn som Mega Man, Seiken Densetsu, Raibow Islands, Super Mario eller Gimmick så är det inte omöjligt att vi kanske delar en del av dessa förnimmelser.

Älskar när en känsla gör en totalvändning. Den skeptiska minen som fanns på vägen dit byttes snabbt ut mot ett fånigt leende.

Hade även lyckan att springa på konstnären själv, Per Fhager inne på museet. Nyfiken som jag är var jag tvungen att ställa en fråga. Inte en sådan där intellektuell fråga, utan mer rakt på sak. Hur lång tid tar en av de största tavlorna? Svaret gav mig en oerhörd respekt för hans gärning, 400 timmar. Eftersom jag själv handarbetar med jämna mellanrum och är en oerhörd fena på matematik (nu ljuger jag, men bara när det gäller matten) gjordes en snabb huvudräkning och konstaterade att det skulle ta mig 7,7 år att färdigställa ett sådant verk. Underbart med hängivna konstnärer som tar sig en ett sådant superprojekt.

Skulle det inte kännas nog med denna utställning finns även b la SPELA ROLL, på plats i Textilmuseet.

Upplev spelhistorien från 60-talet fram tills idag, lär dig mer om hur det är att jobba i spelbranschen, prova på e-sport, gör ditt eget spel och mycket mer.

Är du intresserad av dataspel? Spelar du själv, eller vill du veta mer om vad det egentligen handlar om? Spela Roll är utställningen där du möter den svenska historien från det första spelet till det allra senaste. Prova spelen och möt kulturerna och åsikterna kring dem.

Annika E Andersson
Båda utställningarna pågår t o m den 11 september. Mer om utställningarna hittar du på textilmuseet.se och givetvis på facebook samt instagram.

Vi vill ge dig nya intryck!En hel värld av känslor, intryck, färg och form, allt inom gångavstånd i centrum. Nära till en kopp kaffe, en bit mat eller bara en välbehövlig paus för att smälta intrycken.

Konst i världsklass och den väntar på dig i staden som galleri. Fler guidningar, museer och gallerier hittar du på boras.com/stadensomgalleri


--------------------------------------------
Den här bloggposten (dag 90, 29 maj) är en del av #blogg100

#blogg100 är en utmaning som startades av Fredrik Wass och nu kommer tillbaka för femte gången/året. Du kan läsa mer om #blogg100 här. Tanken är kort och gott att blogga varje dag i 100 dagar. Något som kan låta lättare än vad det troligen är i realiteten.

Därför! behöver vi dig. Vill du vara med lägger du en kort beskrivning om vad du vill blogga om, en kort beskrivning av dig själv (och gärna en bild, eller en länk till en bild, som vi får använda på bloggen) och skickar till anders.kihl at boras.com - har du en massa inspiration är du så klart välkommen att lägga in flera bloggposter. Skriv också gärna vilken/vilka dagar under 100-dagarsperioden som du vill att vi publicerar just dina gästbloggposter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar