fredag 31 mars 2017

Design för framtiden – utställning på Textilmuseet - #blogg100 dag 31

Foto: Jan Berg
Det här med att gå på utställningar för mig som kommer från landsbygden långt norrifrån och dessutom inte vuxit upp med några direkta kulturinfluenser annat än möjligen P1:s sjöväderrapport (för att jag gillar tonen hos de som läser den­ ) så är jag närmast förvånad över det jag nu kommer skriva. Jag gillar att gå på utställningar!

Det är Borås’ förtjänst. Sedan jag och familjen flyttade hit för sju år sen har jag ett nyfunnet intresse för konst. Jag har fullständigt kärat ner mig i exempel vis Ute, Charlotte Gyllenhammars lilla skulptur vid Viskan och Vibration som står som en blå hägring i Stadsparken. And don’t get me started on the streetart! Jag är sååå mallig över att bo i en stad som satsat på att måla sina fasader med annat än vanlig väggfärg.

Att sedan ta steget över från dessa pärlor till lite tyngre grejer var inte så svårt. Man betalar och går in i en lokal, ja, du fattar…

Nu har det gått så långt så att jag till och med jobbat med att iordningställa en utställning. På Textilmuseet, denna plats där Borås textila arv stoltserar. Den här utställningen handlar dock om den textila framtiden, skulle man kunna säga.

Den heter ”Speculate, collaborate, define. Textile thinking for future ways of living” och är en visning av ett gäng doktoranders arbete i vardande, ett sorts work-in-progress. Ber om ursäkt för blandningen av språk, men det här handlar om ett EU-projekt med doktorander från hela Europa. Målet är att stärka grunden för design som ett redskap för ett hållbart liv i framtiden.

Foto: Iva Resetar
Kortfattat kan man säga att detta EU-projekt, som heter ArcInTexETN, har samlat ihop duktiga arkitekter, textil- och modedesigners och interaktionsdesigners som tillsammans jobbar med frågan – hur ska vi leva och bo hållbart i framtiden? Men missförstå mig rätt här, det är ett designprojekt, så det handlar inte i första hand om hållbara material, textilier och annat. Nej, syftet är att få fram nya sätt att tänka kring design för att våra framtida liv ska bli mer hållbara.

En av doktoranderna funderar över om man skulle kunna odla textil. Eller åtminstone odla i textil. En annan ställer sig frågan om lukt skulle kunna definiera ett rum och en tredje spekulerar i hur ljud påverkar kroppens rörselser. Dessutom visas tre olika videoprojektioner (på golvet, varför inte?) där du som besökare får använda din fantasi och ingen har mer tolkningsföreträde än någon annan.

Elisabeth Eliason, kommunikatör ArcInTexETN
Foto: Anna Sigge
Kom till Textilmuseet och tolka, du också!

Vi vill ge dig nya intryck!
En hel värld av känslor, intryck, färg och form, allt inom gångavstånd i centrum. Nära till en kopp kaffe, en bit mat eller bara en välbehövlig paus för att smälta intrycken.

Konst i världsklass och den väntar på dig i staden som galleri. Fler guidningar, museer och gallerier hittar du på boras.com/stadensomgalleri



--------------------------------------------
Den här bloggposten (dag 31, 31 mars) är en del av #blogg100

#blogg100 är en utmaning som startades av Fredrik Wass och nu kommer tillbaka för sjätte gången/året. Du kan läsa mer om #blogg100 här. Tanken är kort och gott att blogga varje dag i 100 dagar. Något som kan låta lättare än vad det troligen är i realiteten.

Därför! behöver vi dig. Vill du vara med lägger du en kort beskrivning om vad du vill blogga om, en kort beskrivning av dig själv (och gärna en bild, eller en länk till en bild, som vi får använda på bloggen) och skickar till anders.kihl at boras.com - har du en massa inspiration är du så klart välkommen att lägga in flera bloggposter. Skriv också gärna vilken/vilka dagar under 100-dagarsperioden som du vill att vi publicerar just dina gästbloggposter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar