tisdag 11 april 2017

Fägata nästan mitt i Borås - #blogg100 dag 42


För några år sedan så blev jag tipsad om en fin miljö som ligger nästan mitt inne i Borås. Nåja, den ligger Trandared, inte så långt ifrån Kransmossen. Det rör sig om en gammal fägata med fin miljö runt omkring sig, till exempel lämning av gamla gårdar.

En fägata är förövrigt en stig som ofta användes för att leda tamdjur mellan olika områden och denna stig var omringad av stenmurar.
Som sagt, denna fägata ligger relativt centralt. Jag begav mig av ifrån en relativt hårt trafikerad väg med massor av hus vid sidan om och ett par minuter senare, på cykel, kändes det som om jag var mitt ute på landet. Visserligen så såg jag hela tiden villor och bostadshus samt en och annan mobilmast. Men det var trots det ändå som om jag för en stund levde livet på landet. Förutom rester av en fägata så fanns det här en massa stora ängar, stigar, jordkällare och massor av djur. Som sagt, det kändes som att helst plötsligt befinna sig långt ut på landet.

Anders Ringman
Jag gillar att det finns sådana här områden som exempelvis detta område med en fägata bevarat och att de finns så lättåtkomligt. Det är verkligen en del av vår historia och det tycker jag är mycket värdefullt att vi bevarar och vårdar inför framtiden.

Ett fint ställe väl värt att besöka om man vill ha en paus ifrån stadens brus eller bara se vackra lantliga miljöer.





--------------------------------------------
Den här bloggposten (dag 42, 11 april) är en del av #blogg100

#blogg100 är en utmaning som startades av Fredrik Wass och nu kommer tillbaka för sjätte gången/året. Du kan läsa mer om #blogg100 här. Tanken är kort och gott att blogga varje dag i 100 dagar. Något som kan låta lättare än vad det troligen är i realiteten.

Därför! behöver vi dig. Vill du vara med lägger du en kort beskrivning om vad du vill blogga om, en kort beskrivning av dig själv (och gärna en bild, eller en länk till en bild, som vi får använda på bloggen) och skickar till anders.kihl at boras.com - har du en massa inspiration är du så klart välkommen att lägga in flera bloggposter. Skriv också gärna vilken/vilka dagar under 100-dagarsperioden som du vill att vi publicerar just dina gästbloggposter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar