tisdag 23 maj 2017

Utflyktsmål, med en en kompis på hjul, i Borås - #blogg100 dag 84

FOTO: CC-BY 2.0 Blondinrikard Fröberg
Jag heter Elisabeth Broberg. Jag tycker det är skönt att gå ut och gå i skog och mark och göra utflykter. När jag gör det känner jag mig fri, även om jag har ett hjälpmedel, ”en kompis på hjul”, rollatorn.

Här kommer lite tips på ställen jag gillar att besöka och där jag lätt kan ta mig fram.

Sjöbo Sommarstad
Ja, här kan man gå och njuta av kvittrande fåglar och blommande blommor i alla fina trädgårdar som finns. Ett ställe med nostalgi. Var här första gången när jag var åtta år. På fyrtiofem minuter kan man ta sig runt, men då ingår det att sitta och titta på änderna när de tar sig ett dopp i Viskan. Ca 600 meter.

Borås Torpet
Ett fint utflyktsmål och man kan ha med sig eget fika, grilla korv eller besöka cafeét som Knalleslöjdarna driver. De säljer även sina fina hantverk gjorda av skickliga händer. En promenad runt sjön på ca 500 meter.

Sjöbo Näs
Pingstkyrkans sommargård. Här har jag varit på många läger i olika former och lärt känna många vänner. Vacker natur, grill- och badplats.

Kypesjön
Här kan man fiska, basta, träna, bada eller bara promenera. Det finns olika längder på slingor och det får ta hela dan, bara man har ork och tid. Runt sjön är det ca en kilometer.

Linnémarschen
Att vakna upp i slutet av april och inte veta vad man ska göra. Titta ut genom fönstret och se att solen lyser. Då kom jag på att, varför inte gå Linnémarschen. Jag tar min telefon och ringer till färdtjänst. Får bil en halvtimma efter. Går in på arenan. 3 km, Tillgänglighetsbanan. Efter en timma är jag i mål. Glad och bestämde mig för att nästa år gå den långa, 8 kilometers banan, om det inte ösregnar förstås. Kan varmt rekommendera detta vandringsevenemang, även för oss med ”promenadkompisar”. Nästa är det den 28-29 april 2018.

Elisabeth Broberg
Hoppas att du har möjlighet att ta dig ut i skog och mark och känna att mina tips fungerar även för dig som kanske har lite svårt att röra dig och behöver någon form av hjälpmedel.

Visste du?
Att Borås fått utmärkelser internationellt för sitt tillgänglighetsarbete och att stora delar av Borås, arenor, friluftsområden m m är tillgänglighetsinventerat och anpassat för att så många som möjligt ska kunna ta del av och nyttja platserna. På boras.se kan du läsa mer om tillgänglighet och hitta länkar till tillgänglighetsdatabasen som detaljerat beskriver möjligheter och hinder på väldigt många platser i staden.

--------------------------------------------
Den här bloggposten (dag 84, 23 maj) är en del av #blogg100

#blogg100 är en utmaning som startades av Fredrik Wass och nu kommer tillbaka för sjätte gången/året. Du kan läsa mer om #blogg100 här. Tanken är kort och gott att blogga varje dag i 100 dagar. Något som kan låta lättare än vad det troligen är i realiteten.

Därför! behöver vi dig. Vill du vara med lägger du en kort beskrivning om vad du vill blogga om, en kort beskrivning av dig själv (och gärna en bild, eller en länk till en bild, som vi får använda på bloggen) och skickar till anders.kihl at boras.com - har du en massa inspiration är du så klart välkommen att lägga in flera bloggposter. Skriv också gärna vilken/vilka dagar under 100-dagarsperioden som du vill att vi publicerar just dina gästbloggposter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar