lördag 3 juni 2017

Njut av naturen i Borås - #blogg100 dag 95


Den rika farbrorn
Har ni någon gång lekt med tanken att ni skulle ärva 100 miljoner kronor från en avlägsen släkting? Hur tror du att det skulle förändra ditt liv? Skulle du arbeta? Vad skulle krävas för att du skulle arbeta kvar på din arbetsplats?

När vi gör varumärkesarbeten för våra kunder är nämligen detta en av övningarna, och det är ju en kittlande tanke. 100 miljoner… Jag har ofta tänkt tanken själv och funderat på vad jag värderar i livet och hur jag skulle vilja ändra mitt liv om jag var ekonomiskt oberoende.

Varje gång kommer jag fram till att det är mer lugn jag vill ha. Och fler timmar ute i naturen. Och jag inser att det inte krävs 100 miljoner för att göra mig lyckligare eftersom naturen är runt hörnet.

Gratis.

Hedvigsborg är centrum för migJag heter Peter Algebäck och jobbar som vd på den Boråsbaserade kommunikationsbyrån Brainforest AB. Jag är pappa till två pojkar, den ena vildare än den andra. Vi bor mitt i centrum. Nåja, för oss är det i alla fall mitt i centrum, Hedvigsborg. Därifrån har jag närhet till allt som är viktigt för min familj. Det är naturen, barnens skola, idrottsanläggningar, släkt och vänner.

Men som jag skrev i förra årets blogg så har vi i Borås nära till allt. Var du än bor. Vill du läsa mitt förra inlägg hittar du det här.

Ett hållbart liv
Hållbarhet. Ett hållbart liv… Du hör det nästan dagligen och det trendiga ordet är nästan uttjatat… Ordet återkommer ofta i de workshops vi på Brainforest anordnar. Idag får man inte längre prata om hållbarhet som ett ord som handlar om miljö, för miljö är tydligen tråkigt att prata om. Fast jag tycker tvärtom, det har aldrig varit mer aktuellt. För ett par år sen var jag och min familj med i ett projekt som heter Minimeringsmästarna, ett initiativ av bland andra Borås Energi och Miljö AB. Jag tycker att ALLA som skaffar en egen bostad borde gå en kurs där. För mig var det en väckarklocka, för vad är det håller vi på med?

Jag tänker inte moralpredika, det skulle verkligen vara att kasta sten i glashus då jag inte är en mönstermedborgare, men jag har i alla fall förändrat mitt beteende betydligt. Både privat och inom Brainforest. Jag har lång väg kvar och ibland slarvar jag, men som tur är så rättar min tioåring in mig i ledet igen. Både han och hans fyra år yngre bror läxar upp mig. De har lärt sig mer på förskolan och i skolan på några år än vad jag lärt mig under hela mitt liv. Hur skulle jag med gott samvete kunna fortsätta leva på det sätt jag gjort när jag nu vet hur det påverkar mina barns framtid?

En hållbar semester
Eftersom den här bloggen handlar om Borås ska jag ge mitt absolut bästa tips, både ur miljöhänsyn, föräldraperspektiv, ekonomiskt, men också hur jag lyckats förena resultatet av ”Den rika farbrorn” och att tänka mer hållbart.

Testa att byta ut någon av era semesterresor till en helg i naturen runt Borås. Du behöver inte åka speciellt långt för att finna ro. Våra barn fullkomligt älskar att vara i naturen, vi värmer oss runt elden, bor i tält, bygger kojor, grillar, dricker vatten från den forsande bäcken och tvättar oss i sjön. Vi lämnar naturligtvis iPaden hemma, vi umgås, pratar om livet och drömmer om nästa äventyr. Naturen i Borås bjuder på oändliga valmöjligheter, det finns höga berg med staden som utsikt, det finns grillplatser som kommunen anlagt precis intill sjöar och vattendrag och du kan välja mellan löv- och barrskog.

Peter Algebäck
Var försiktiga bara, naturen är beroendeframkallande, du vill bara ha mer och mer…

Sist men inte minst…
…jag är så glad att vår stad snart fylls av elitidrottare under SM-veckan. Passa på att gå runt, kika på idrotter du tidigare aldrig sett, ät och drick gott på stadens alla restauranger och caféer.

Njut av Borås och tillåt dig att vara turist i din egen hemstad.



--------------------------------------------
Den här bloggposten (dag 95, 3 juni) är en del av #blogg100

#blogg100 är en utmaning som startades av Fredrik Wass och nu kommer tillbaka för sjätte gången/året. Du kan läsa mer om #blogg100 här. Tanken är kort och gott att blogga varje dag i 100 dagar. Något som kan låta lättare än vad det troligen är i realiteten.

Därför! behöver vi dig. Vill du vara med lägger du en kort beskrivning om vad du vill blogga om, en kort beskrivning av dig själv (och gärna en bild, eller en länk till en bild, som vi får använda på bloggen) och skickar till anders.kihl at boras.com - har du en massa inspiration är du så klart välkommen att lägga in flera bloggposter. Skriv också gärna vilken/vilka dagar under 100-dagarsperioden som du vill att vi publicerar just dina gästbloggposter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar