onsdag 9 augusti 2017

Gerillaslöjdsförberedelser inför No Limit på förskola i Borås


Jag fick höra talas om gerillaslöjd och blev väldigt intresserad och nyfiken på det. Jag själv arbetar på en privat förskola, Änglabacken,  i Borås. Barnen på förskolan är mellan 1,5 - 6 år och tycker mycket om hantverk, färg och form. 

Vi satte först igång att tillverka en gemensam tyglapp. De barn som ville o var intresserade fick vara med och skapa på den. Först fick vi ta reda på.....vad är flower power. Hur skapar vi det? Vi klippte, klistrade, sydde, vävde och letade efter tygblommor, som vi sydde på tyglappen. 

De fick öva sig att klippa i olika textilier. Att trä en nål med litet nålsöga kan vara tålamodskrävande. Väva med tygtrasor tycker jag själv var en kul upplevelse då det snabbt ger ett färdigt resultat.
 
Sedan fick de som ville, göra "egna" lappar. Jag har hjälpt till att montera tygstyckena, fålla och fästa. Föräldrar och privatpersoner har skänkt fina och färgglada tygbitar som vi har haft glädje av och som har kommit till användning till detta tema.

Maria Joelsson
Själva finalen blir ju så klart att ta med barnen ner till Parkspången, bron som ska kläs in med de textila rutor, under No Limit. Det häftigaste med det här projektet tycker jag är att alla kan vara med på sina villkor och av varje unik del skapas en enorm helhet. 23 meter bro ska kläs in av textil, så har du inte gjort något bidrag ännu är det hög tid att börja skapa.

Du kan läsa mer om No Limit som helhet på nolimitboras.com och självklart också hitta mer information om gerillaslöjden under No Limit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar