torsdag 24 maj 2018

Ta Pilen under milen? - Nytt hyrcykelsystem i Borås


Det står "Pilen" längst bak på var och en av de 40 blåhyrcyklarna som är uppställda vid Resecentrum. Alla som har en femtiolapp och en smart telefon kan på några minuter låsa upp en cykel och trampa iväg. Västtrafik med Borås Stad som samarbetspartner ska ett halvår framöver testa om det här kan vara något för boråsare - och för besökare i stan förstås.

Eftersom jag har blivit lite cykelnördig med åren, och helst transporterar mig med pedalernas hjälp så ville jag ju såklart testa en hyrcykel så fort som möjligt. Igår kväll fick jag reda på att de var på plats och bara en liten stund senare var jag där, intill cykelgaraget vid Resecentrum. Här kommer en liten recension efter ett par mil på blå Pilen-cykel.

Få loss en hojInformationstavlan vid cyklarna fungerade väl. Ladda ner appen Donkey Republic, skapa konto och registrera ett betalkort - inga konstigheter, utom det vanliga - att jag som så ofta måste öppna kortet för "alla internetköp" som det heter i min bankapp.

Appen är sedan rätt så självförklarande när det gäller att låsa upp och komma iväg. En liten trasslighet var att den cykel jag tilldelades inte fanns på plats av okänd anledning. Efter lite bläddrande i appen hittade jag funktionen "Switch to another bike" och så var jag rätt snart på sadeln.

Och så iväg...
Jag cyklade hemåt, ungefär tio kilometer och med rejäl stigning mot slutet. Plan mark och smärre backar funkar fint med de tre växlarna. Ramen har lågt insteg, ger upprätt sittställning och inbjuder till fincykling snarare än racertempo. Rejäl cykelkorg framtill och möjlighet att hänga på en medhavd cykelväska på pakethållaren ger rätt god lastkapacitet. Men mot slutet av premiärturen, med tilltagande stigning hade jag önskat mig åtminstone några växlar till. (Det kommer att finnas 10 elcyklar att hyra också, men dessa är ännu inte utplacerade.)

Mellanlandning
Cykeln kan låsas och låsas upp hur många gånger som helst med hjälp av telefonen. Fast det gäller att tänka sig för en aning... min telefon börjar bli till åren och batteriet håller inte så länge. Om det tar slut när cykeln är låst så har man satt sig i klistret.

ÅterställningCykeln ska återlämnas där den hämtades, vid Resecentrum, och det är en nackdel för ett hyrcykelsystem. Trevlig vore att kunna hämta ut sin cykel på en plats och återlämna den på en annan, såsom det funkar med till exempel Styr & ställ-cyklarna i Göteborg. Kanske blir det så även i Borås vad det lider, om testperioden tyder på att det finns intresse att hyra här och lämna där.

Kostar det nåt?
Jo, det gör det ju. 50 kronor per dygn, 100 kronor för elcykel. Vid en ytterst minimal internationell jämförelse (bara med Berlin) står det sig väl. Där ligger dygnspriset för en turistcykel runt tio euro (jag hyrde en riktig gammal häck för sju euro i höstas, men det var ovärt - kedjan hoppade cirka en gång per kilometer och växlarna gick i och ur som de ville).

Stadsantikvarie Fredrik (med det otroligt passande namnet Hjelm) körde cykelguidning, mer om det på bt.se

För vem?Västtrafik tänker sig detta försök främst för arbetspendlare. Typ att man kommer till Borås med 100-bussen, tar cykeln från Resecentrum till jobbet någonstans ute i stan och sedan tillbaka på kvällen. Jag tänker mig att andra tillfälliga gäster också skulle ha stor glädje av att lätt kunna hyra sig en cykel. Kanske till exempel för att kunna hänga med på en sådan extremt trevlig guidad tur som den Borås Stad ordnade igår kväll, med stadsantikvarien Fredrik Hjelm berättande om byggnader och landskap runt om i Borås förr och nu.

Kennet Öhlund
Till sist - rubriken?Varför heter min text "Ta Pilen under milen". Jo, för ett antal år sedan ordnade Gröna bilister en cykelkampanj kallad "Inte bilen under milen". Ni vet nog skälen: det är hälsosamt att cykla, bullrar mindre, släpper ut mindre föroreningar. Allt talar för att de som så kan borde låta bilen stå på korta sträckor. Och ska man inte ta bilen under milen, så kan man ju ta Pilen under milen istället :)

Här kan du läsa mer om hyrcykelsystemet på vasttrafik.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar