fredag 30 november 2018

Pirrande höjder och spännande teknik på Borås Stadsteater


Vissa dagar älskar jag mitt jobb mer än andra, alltså på ett bra sätt, alltid. Fast vissa dagar är så där extremt bra. Som t ex när man får uppleva saker som är få förunnat. Då känner man sig så där extremt lyckligt lottad och privilegierad. Det allra bästa är att det inträffar ganska ofta. Jag får besöka spännande platser, vara en del av stora evenemang, uppleva vernissager och idag fick jag komma bakom kulisserna på Borås Stadsteater, på riktigt.

Under ett antal år har Borås Stadsteater genomgått en omfattande renoverings- och moderniseringsprocess. Salongen är omgjord sedan tidigare och det sista har taket över scenen lyfts med närmare två meter för att ge plats för det absolut senaste inom modern scenteknik, ett helt nytt ljudsystem och ny ljusteknik.

Stadsteaterns fantastisk scenmästare tillika mina ciceroner, Martin och Mattias bjöd in mig att vara med (eller tja, jag bjöd in mig själv faktiskt, fast de var vänliga nog att snabbt besvara och acceptera min förfrågan) när de testade och provkörde scentekniken.

Från ett virrvarr av manuella rep, block och taljor för att förflytta belysning, dekorer och annat som jag inte kommer ihåg de fackmannamässiga uttrycken på är nu allt datoriserat till max och drivs av snabba, motordrivna och helt tysta wirespel med otrolig precision. Ja virrvarret är fortfarande kvar, eller åtminstone ser det ut som med de totalt drygt 50 olika delarna i scentaket som kan hissas upp och ner, programmerat och styrt på milimetern när. Med ett digitalt bord som liknar kommandobryggan i någon frän science fiction-rulle visar Martin och Mattias hur de kan styra allt, programmera sekvenser och hela tiden ha en visuell bild i 3D över hur allting rör sig, i vilka positioner saker befinner sig.



- Man får lära sig att förlita sig på tekniken, den är svårt i början och mycket av en vanesak. Problemet för oss är ju att vi står bakom kulisserna eller vid sidan och inte har visuell kontakt och kan se sakerna fysiskt. Vi har 3D-modellen samt TV-skärmar som visar kamerabilder av olika vinklar på scenen, men i början känns det ändå lite som att famla i mörker, berättar Martin.

Nytt är också styrningen av den främre förscenen som snabbt och enkelt kan höjas och sänkas i segment för att skapa ett orkesterdike, en trappa eller någon annan kreativ scendetalj. Jag får åka med på scenen upp och ner för att testa barnsjukdomar och identifiera eventuella felkällor i systemet.

Plötsligt blir det dramatiskt. Ja inte för mina vänner scenmästarna, de är kolugna men jag blir svettig om händerna. En motor i en av vinscharna på scen ger en felsignal och har stannat. Du är väl inte höjdrädd skrattar de båda och tittar på mig. Jag tvekar för en sekund innan jag svarar men inser att ärlighet varar längst och att det troligen kommer att avslöjas i vilket fall, med anledning av frågan. Vi beger oss upp i något som känns som oändliga spiral- och vanliga trappor till vi når scenens tak. Där allra längst upp sitter alla de motorer som driver hela sceneriet, och det är vansinnigt högt. Eftersom allting måste löpa fritt från golv till tak, är scenens innanmäte bara ett stort öppet hål, förutom att det innehåller en vansinnigt massa teknik då förstås. I innertaket finns ett slags raster, aningens liknande en färist, för er som är gamla nog att förstå vad det är. Jag följer killarna ut på rastret, känner handsvetten bli påtaglig och benen darra. Jag vågar inte ens fråga hur många meter jag har ner till scengolvet, men det är många.

Här uppe håller man på att förbereda för det allra häftigaste i teknikväg för en teater. Ett 3D-flyg. Genom vinschar som ser ut som gigantiska industridammsugare kan man genom mönstret i rastret placera ut dem exakt var som helst i scentaket. Det medger att man med tre utplacerade förankringspunkter och datorstyrda vinschar kan förflytta saker eller till och med människor precis hur som helst i luften över scenen, man kan få folk att flyga helt enkelt. Det här, alla andra möjligheter, ett nytt ljudsystem och ett myller av modern ljusteknik med LED-belysning i miljontals färgnyanser erbjuder verkligen helt nya möjligheter och troligen en av de mesta moderna teaterscenerna i Europa.

Anders Kihl
Jag är helt begeistrad av alla prylar, allt teknik och sjukt imponerad av den kunskap som Martin och Mattias besitter. Nästa teaterföreställning kommer ge mig helt nya intryck och tankar kring allt som sker bakom för att få magin på scen att hända. Det i sig är sannerligen ett hantverk, en kunskap och ett skådespel.

Stort tack för att jag fick uppleva det här, får du också chansen någon gång så ta den, det är så värt det. Och framförallt, besök teatern på föreställningar. Läs mer på borasstadsteater.se.